وزارت خارجه: موضوع "نازنین زاغری" در اختیار قوه قضاییه است

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه، 20 آذر ماه) با اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: سفر جانسون به تهران از پیش تعیین شده بود و این سفر با موضوعات مختلف انجام شده است.

وی افزود: بحث نازنین زاغری از سوی جانسون مطرح شد، این فرد دو تابعیتی و از نظر ما ایرانی و به لحاظ سیستم قضایی ایران محکوم است و دوران محکومیتش را طی می کند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: وزارت خارجه ایران با توجه به مسائل انسان دوستانه، موضوع مربوط به زاغری را از طریق مقامات قضایی پیگیری می کند؛ با توجه به تفکیک قوا این موضوع باید در سیستم قضایی دنبال شود تا ببینم چه خواهد شد.

قاسمی افزود: گزارش رویترز مبنی بر شلیک موشک یمن به عربستان و ربط آن به ایران خبرسازی بوده و هیچ سندیتی ندارد.

وی تاکید کرد: ما از مردم یمن حمایت معنوی می‌کنیم و اتهامات را تکذیب می‌کنیم. هر آنچه در یمن اتفاق می‌افتد به یمن و مقاومت مردم یمن مربوط است؛ امیدواریم تراژدی یمن هر چه زودتر پایان یابد، راه حل جنگ در این کشور قطع حملات و تهاجم عربستان سعودی است.

سخنگوی وزارت خارجه  بیان کرد: اقدام آمریکا در انتقال سفارت به بیت المقدس خطای فاحشی است که احتمالا باعث تنش در منطقه خواهد شد و متضرر نهایی دولت آمریکاست، تصمیم آمریکا در این خصوص نسنجیده، ناپخته و خطرناک است و نیاز به اجماع جهان اسلام دارد.

وی افزود: برخی دولت‌های عربی در قضیه بیت‌المقدس به جهان اسلام و فلسطین خیانت کردند.

قاسمی تصریح کرد: ریشه مشکلات بانکی به تخطی آمریکای‌ها در برجام برمی‌گردد که امیدواریم کشورهای اروپایی گامهای جدی تری برای تسهیل تبادلات بانکی بردارند؛ رفع تحریم‌ها صورت گرفته ولی مشکلات بانکی را داریم و در صدد برداشتن این موانع هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: همزمانی سفر جانسون به ایران و اعلام انتقال سفارت آمریکا قابل تفسیر خاصی نیست چرا که این سفر از پیش تعیین شده بود.

وی تاکید کرد: تصمیم ترامپ باعث یکصدا شدن بسیاری از کشورها در نقاط مختلف دنیا شد و مواضع اتحادیه اروپا نیز مشخص بود.

قاسمی بابیان اینکه یکی از موضوعات و محورهای مذاکرات جانسون مسائل دوجانبه در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، مالی و بانکی بود، اظهار کرد: در این دیدارها طرف انگلیسی نیات خود را درباره روابط با ایران مطرح کرد و طرف ایرانی نیز مشکلات در این مسیر و چگونگی گسترش این روابط را مطرح کرد.