واعظی: دغدغه ما استفاده از منافع برجام است

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، امروز(دوشنبه 20 آذر) در نخستین اجلاس سراسری هم اندیشی ارتقای تعامل دولت و مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت همواره تلاش کرده تا از مسائل اختلافی و حاشیه ای پرهیز داشته و روی حل و فصل مسائل و مشکلات کشور تمرکز کند، گفت: معتقدیم با وجود آرامش در کشور می‌توان برنامه ها و سیاست‌های کشور را در مسیر حل و فصل مشکلات عملیاتی کرد و در این مسیر معاونین پارلمانی به عنوان پل برقراری ارتباط بین دولت و مجلس نقش مهمی ایفا می کنند.

وی با بیان اینکه هر زمان که بین دولت و مجلس رابطه نزدیک و تنگاتنگی برقرار بوده توفیقات بهتر و بیشتری حاصل شده است، اظهار داشت: در دولت یازدهم و دوازدهم ارتباط صمیمی و خوبی بین قوای مجریه و مقننه برقرار شده و مصمم هستیم این روابط استمرار یابد.

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به تشکیل جلسات سران سه قوه و نقش آن در حل و فصل مسائل کلان کشور گفت: خوشبختانه جلسات سران سه قوه به طور منظم تشکیل می شود و موضوعاتی که به واسطه این جلسات حل شد، نشان می‌دهد که اگر سران سه قوه درباره معضلات کشور با یکدیگر هم اندیشی داشته باشند بسیاری از مسائل حل و فصل می شود که در این راستا می توان به حل و فصل مساله سپرده گذاران برخی موسسات اشاره کرد.

واعظی تصریح کرد: مشکلاتی که با تعامل قوا برطرف شده نشان دهنده آن است که اگر همدلی و همکاری وجود داشته باشد به راحتی می‌توانیم مشکلات بزرگ را حل کنیم لذا باید تعامل و هم افزایی‌های قوا را هر چه بیشتر ارتقا دهیم.

وی در ادامه معاونین پارلمانی را به هماهنگی و هم‌صدایی با کلیّت تصمیمات دولت توصیه کرد و گفت: این هم‌صدایی به خصوص در زمان تصویب بودجه ضرورت مضاعفی دارد. چه بسا تلاش می‌شود که برخلاف سیاست‌های دولت در بودجه تصمیماتی اتخاذ شود و این می‌تواند کلیّت بودجه را برهم بزند و در این صورت عملاً اهدافی که دولت برنامه ریزی کرده به طور کامل محقق نخواهد شد لذا باید همه تلاش کنیم تا انسجام و هماهنگی بودجه حفظ شود.

رییس دفتر رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به ترسیم شرایط منطقه و جهان پرداخت و با بیان اینکه امروز شرایط جهانی نه فقط برای ایران بلکه برای بسیاری از کشورهای جهان شرایطی ویژه و خاص شده است، گفت: امروز بسیاری از کشورهای جهان و حتی غربی‌ها، در خصوص وضعیت آینده جهان نمی‌توانند پیش بینی روشنی داشته باشند و این به خاطر روی کار آمدن یک فرد غیرقابل پیش بینی به عنوان رییس جمهور آمریکا است.

واعظی خاطرنشان کرد: تصمیماتی که دولت آمریکا در 11 ماه گذشته در خصوص موضوعات متعدد اتخاذ کرده اصلاً قابل پیش بینی نبود و هیچ کس حتی تصور هم نمی‌کرد که ایالات متحده که نسبت به مسائل زیست محیطی توجه ویژه ای از خود نشان می‌داد، از کنفرانس پاریس خارج شود لذا آنچه امروز اهمیت دارد این است که در عرصه بین‌المللی بایستی از فرصت‌های ایجاد شده برای منافع و امنیت ملّی خود به خوبی استفاده کنیم.

وی با اشاره به دستاوردهای برجام برای کشور اظهارداشت: البته از آنجایی که برجام قبل از انتخابات به نتیجه رسید، بعضاً به جای نگاه ملّی، نگاه های رقابتی بر آن وارد شد، در حالی که در توافق برجام همه در کنار هم همفکری و همکاری کردند تا این دستاورد مهم حاصل شود و گشایشی در عرصه های داخلی و خارجی برای کشورمان به وجود آید.

رییس دفتر رییس جمهور اضافه کرد: از روزی که آقای ترامپ روی کار آمده شعاری که مدام بر آن تأکید می کند این است که توافق برجام را برهم بزند لذا ما هم درباره این موضوع برنامه ریزی کرده ایم و به گونه ای با برجام پیش می‌رویم تا منافع خود را حفظ کنیم.

واعظی ادامه داد: دغدغه ما این است که بتوانیم از منافع برجام برای توسعه اقتصادی، پیشبرد مسائل در منطقه و گشایش بازارهای صادراتی برای محصولات کشورمان استفاده کنیم.

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به تحولات منطقه اظهارداشت: امروز پیرامون کشورمان ناامنی، بی ثباتی و بحران‌های مختلفی وجود دارد و اگر به خوبی مراقبت نکنیم چه بسا هزینه های زیادی باید بپردازیم و این یکی از دغدغه های مهمی است که دولت و نظام با آن مواجه است.

وی افزود: موضوع دیگری که با آن مواجه هستیم معضل تروریسم، رادیکالیسم و افراطی گری در منطقه است که تبلور آن ابتدا در قالب طالبان در افغانستان بود و سپس خود را در قالب داعش در عراق و سوریه نشان داد. اگر با تفکری که داعش و طالبان داشتند مقابله نمی شد، هدف اصلی آنها این بود که ایران و شیعیان را مورد هدف قرار دهند و این توطئه بزرگی علیه جمهوری اسلامی ایران بود که این توطئه بزرگ با نقش آفرینی رزمندگان و ایثارگران و مدافعان حرم خنثی شد.

رییس دفتر رییس جمهور خاطرنشان کرد: نقش آفرینی فوق العاده مدافعان حرم و رزمندگان اسلام در مقابل داعش حرفی است که همگان و حتی کسانی که با ما سرناسازگاری دارند نیز به آن معترف هستند که اگر ایران و شجاعت سردار بزرگی مانند سردار سلیمانی نبود، امروز شاهد امنیت در این مناطق نبودیم و تروریست‌ها توانسته بودند عراق و سوریه را به اشغال خود دربیاورند.

وی گفت: مثلث شومی متشکل از آمریکا، اسرائیل و افراد کم تجربه و ماجراجو در یک کشور منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است. آنچه در ارتباط با مسأله سعد حریری شاهد بودیم، توطئه ای بود که پای حزب الله و در نهایت ایران را به آن بکشانند، اما با هوشمندی مسئولان حزب الله و سایر گروههای لبنانی عملا این توطئه به خوبی خنثی شد.

رییس دفتر رییس جمهور با تأکید بر اینکه قدرت و نفوذی که امروز جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارد در هیچ زمانی وجود نداشته است، گفت: همه نگرانی‌هایی که قدرتهای بزرگ جهان به بهانه اقتدار موشکی ایران مطرح می‌کنند به دلیل این است که امروز جمهوری اسلامی ایران جایگاه و نفوذ مهمی در منطقه و افکار عمومی ملت‌ها پیدا کرده است لذا باید تلاش کنیم از این دستاوردهای نظام در راستای امنیت ملّی خود بیش از پیش صیانت کنیم.

واعظی در بخش دیگری از سخنان خود مشکلات اقتصادی را از مهمترین مشکلات کشور دانست و گفت: امروز مردم با مشکلات اقتصادی و بیکاری مواجه هستند و نمی‌توان نسبت به آنها بی تفاوت بود. در این راستا دولت سعی کرده در بودجه سال 97 پیشنهاداتی ارائه کند که در راستای حل و فصل برخی مسائل اقتصادی گام‌های مهمی برداشته شود و امیدواریم مجلس شورای اسلامی آن را کامل کرده و بتوانیم این مسائل را به خوبی پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: در منطقه ای که بزرگترین معضل آن ناامنی است امروز به فضل الهی دارای رهبری هوشمند و مردمی فهیم هستیم که شرایط زمان را به خوبی درک می کنند و پشتیبان نظام و انقلاب اسلامی هستند و هر زمان که ضرورت پیدا می کند، انسجام و همبستگی خود را به بهترین شکل ممکن نشان می دهند و اینها سرمایه های بزرگی است که با واسطه آن می توانیم در مسیر حل مشکلات گام برداریم.

رییس دفتر رییس جمهور گفت: برای حل مشکلات اقتصادی نیازمند آن هستیم که بتوانیم بازارهای خارجی و صادراتی ایجاد کنیم و این در سایه داشتن روابط سازنده با کشورهای جهان مقدور خواهد بود. لذا یکی از اهدافی که در ارتباط با کشورهای منطقه و جهان دنبال می‌کنیم، برقراری تعامل موثر و سازنده با همه کشورهای جهان است.

واعظی افزود: برای رونق اقتصادی از سوی دیگر نیازمند نوسازی تکنولوژی های گذشته هستیم و لازمه آن هم داشتن روابط با سایر کشورها است. امروز نیاز داریم که بخش خصوصی را نه در شعار بلکه عمل مورد توجه بیشتری قرار دهیم. اگر بخش خصوصی بداند که دولت، مجلس و سایر نهادها به آنها احترام می گذارند، این موضوع می‌تواند موجب جذب سرمایه گذاران خارجی را نیز فراهم سازد.

وی اظهارداشت: برای غلبه بر معضل بیکاری که به واسطه انباشت افراد جویای کار از گذشته ایجاد شده است، لازم است که علاوه بر توجه به بخش خصوصی، بستری برای جذب سرمایه گذاران خارجی فراهم آوریم. لذا باید تلاش کنیم تا سرمایه های خارجی را برای رونق اقتصادی و حل مشکل بیکاری جذب کنیم.