پست توئیتری مقام اروپایی برای سخنان ظریف

کارل بیلدت رئیس شورای روابط خارجی اروپا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: ظریف، وزیر امورخارجه ایران می‌گوید که توافق هسته‌ای یک نمونه نادر از پیروزی دیپلماسی بر تقابل است. این درست است و به علاوه بسیار مهم است که (توافق) حفظ شود.

محمد جواد ظریف در یادداشت دیروزخود در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، با اشاره به کارشکنی‌های واشنگتن در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) نوشت: متأسفانه، طی 11 ماه گذشته (از زمان اجرای برجام)، پاسخ حسن نیت ایران، با کج خلقی و بدعهدی دولت ترامپ مواجه شده است. اکنون غیرقابل اعتماد بودن ایالات متحده – از تغییرات آب و هوا تا فلسطین — قابل پیش بینی شده است. توجه اصلی ما در حال حاضر هشدار دادن به کشورهای اروپایی در برابر هر گونه نرمش در مسائلی فراتر از محدوده توافق هسته‌ای است که می‌تواند آنها را در حماقت دنبال شده توسط کاخ سفید گرفتار کند. در حالی که توافق هسته‌ای و اوضاع منطقه وارد وضعیتی نامشخص و به طور بالقوه قابل انفجار شده‌اند، لازم است اروپا برای کمک به عدم تکرار تاریخ تلاش کند.

وی همچنین نوشت: توافق هسته‌ای یک نمونه نادر از پیروزی دیپلماسی بر تقابل است. تضعیف این توافق یک اشتباه خواهد بود. اروپا نباید به عزم واشنگتن برای تغییر توجهات به یک بحران غیر ضروری دیگر تن دهد- چه برنامه موشکی دفاعی ایران باشد و چه حضور و نفوذ منطقه‌ای ایران. چنین کاری تکرار همان روند پیش از توافق هسته‌ای است.