ایران به تجربه آموخته که باید نفوذ منطقه‌ای خود را گسترش دهد

جیمز وات در روزنامه ایندیپندنت نوشت: هدف از اقدامات ایران در منطقه، «دفاع از خود» است، ترامپ اگر به دنبال برقراری صلح در خاورمیانه است، به جای انتقال پایتخت اسرائیل به بیت‌المقدس باید به دنبال بهبود روابط خود با ایران باشد.
وی از اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و ترور علی عبدالله صالح رئیس‌جمهوری اسبق یمن، به عنوان رویدادهایی که در هفته جاری اوضاع نابسامان منطقه را وخامت بخشیده‌اند، یاد کرد و افزود: قدرت و نفوذ ایران در نتیجه تلاش‌های نظامی مشترک برای مقابله با داعش در عراق و سوریه، در کشورهای عربی افزایش یافته است.
در این تلاش‌ها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های شبه نظامی وابسته به ایران نقش عمده‌ای داشته‌اند و دولت دمشق حیات خود را مدیون این گروه‌ها است. در این میان گروه حزب‌الله نیز به تهدید اسرائیل ادامه می‌دهد.
تجاوز صدام حسین به ایران در سال 1980 میلادی که توسط شورای امنیت سازمان ملل‌ متحد نیز محکوم نشد و تجربه 8 سال جنگ، ایران را متقاعد کرد که تنها با دست و پا کردن متحدان راهبردی چون عراق و سوریه می‌تواند در آینده از خود در برابر تهدیدات محافظت کند.
همچنین تهدیدهای مستمر اسرائیل برای حمله به توان هسته‌ای این کشور، تهران را به راه‌اندازی گروه حزب‌الله به عنوان یک عامل بازدارنده سوق داده است.
باید به عربستان سعودی مشاوره صادقانه‌ای در مورد بهترین راه برای ارتقای امنیت منطقه‌ای داده شود، کشورهای اروپایی باید به تلاش خود برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران ادامه دهند و بریتانیا باید در نهایت موضع خود را در مورد اراضی اشغالی فلسطین انتخاب کند.