چرا عوارض خروج از کشور سه برابر شد؟

 گروه سیاسی- محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه دیروز اعلام کرد که هدف از سه برابر شدن عوارض خروج از کشور، توسعه گردشگری بوده است. به گفته وی، ما کشوری هستیم گردشگر و گردش‌پذیر و آثار باستانی کشور نیاز به مرمت و تعمیر دارد، بنابراین مجبور بودیم برای کمک به گردشگری، این تصمیم را بگیریم. با این حال، بنا به اظهارات نوبخت، اگرچه عوارض خروج از کشور سه برابر شده، اما در مقابل، بودجه گردشگری 4 برابر شده است.

به گزارش افکارنیوز، در این شرایط، علی‌اصغر مونسان، رییس سازمان گردشگری نیز نسبت به رقم عوارض خروج از کشور واکنش شدید نشان داده است. وی عنوان کرده است: با این رویکرد که سفر ارزان باید در سبد زندگی همه ایرانیان فراهم شود، معتقدم اجرای هر تصمیمی باید متناسب با وضعیت اقتصادی مردم باشد. ای‌کاش تصمیم‌گیران افزایش عوارض خروج از کشور دیدگاه‌های کارشناسی سازمان میراث فرهنگی، فعالان و متولیان گردشگری را جویا می‌شدند. به اعتقاد وی، برای تعدیل موضوع هنوز هم دیر نشده و نهایت تلاش خود را برای اصلاح ارقام به کار خواهیم بست.

با توجه به این اظهارنظر رییس سازمان گردشگری، به نظر می‌رسد این سازمان در جریان این تصمیم برای بودجه سال آینده نبوده است.

در این میان، سیامک قاسمی، مدیرعامل موسسه مطالعات اقتصادی بامداد در تازه‌ترین یادداشت خود عنوان کرده است: در طى ٢٤ ساعت گذشته در بین همه بندها و تبصره‌هاى لایحه بودجه ١٣٩٧ دولت، حتما فراتر از پیشنهاد حذف یارانه نقدى ٣١ میلیون نفر در سال آینده، بندى که در سطح بسیار وسیع با واکنش عمومى مردم مواجه شده و انتقادات بسیار تندى را بر علیه دولت برانگیخته است، پیشنهاد افزایش سه برابرى عوارض خروج از کشور از میزان ٧٥ هزار تومان در سال ١٣٩٦ به ٢٢٠ هزار تومان براى سفر اول ، ٣٣٠ هزار تومان براى سفر دوم و ٤٤٠ هزار تومان براى سفرهای سوم یا بیشتر در سال آینده است.

 اما امروز سوالى که سازمان مدیریت و برنامه ریزى کشور و شخص آقاى دکتر نوبخت باید پاسخ دهند، آن است که آیا افزایش درآمد احتمالى دولت در صورت تصویب این بند از لایحه در مجلس، ارزش این حجم از انتقاد از دولت را دارد؟

وی تصریح کرده است: آیا آقاى دکتر نوبخت و همکاران‌شان نمى‌دانستند که به دلیل جایگاه رسانه‌اى و اجتماعى قابل توجه مخاطبان این پیشنهاد، این قانون می‌تواند طبقه متوسط و بالاى جامعه ایران که عمده حامیان دولت هستند را بر علیه دولت بشوراند؟ آیا این هوشمندى در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و شخص آقاى دکتر نوبخت وجود نداشت که درآمد احتمالى ناشى از این افزایش را با تبعات رسانه‌اى و اجتماعى گسترده آن مقایسه کنند؟ 

طبق گزارش‌هاى سازمان گردشگرى در طى سال ١٣٩٥ تعداد ٩ میلیون و ٢٠٠ هزار سفر خارجى از کشور انجام شده است . با فرص ثابت بودن نسبی این آمار براى سال ١٣٩٧ و افزایش ١٧٥ هزار تومانى عوارض خروج از کشور، کل افزایش درآمد دولت از افزایش عوارض خروج از کشور در خوشبینانه‌ترین حالت در سال آینده نزدیک به ١٦٠٠ میلیارد تومان خواهد بود و آقاى نوبخت به خوبى می‌داند که این افزایش درآمد در مقیاس اعداد بودجه‌اى عدد بسیار ناچیزى براى تحمل این حجم از انتقادات نسبت به دولت است.

افزایش ١٦٠٠ میلیارد تومانى درآمد دولت حاصل از افزایش عوارض خروج از کشور را وقتى با هزینه ١٠٦ هزار میلیارد تومانى تعهد پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت، و با هزینه ٢٣ هزار میلیارد تومانى پرداخت یارانه نقدى و همچنین با هزینه ١٥٠٠ میلیارد تومانى جبران زیان صداوسیما مقایسه می‌کنید، کاملا مشخص می‌شود دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزى و شخص آقاى نوبخت تقریبا برای به دست آوردن هیچ، این حجم بی‌سابقه از انتقادات را عمدتا از طرف حامیان دولت در انتخابات خرداد ماه امسال به سمت دولت گسیل کرده‌اند.

متاسفانه دولت تدبیر و امید همچنان گرفتار بی تدبیرى‌هاى واضح تیم اقتصادى خود است و این رفتارها و این ضعف عمیق هوشمندى در تیم اقتصادى دولت، تاثیر همین معدود رفتارهاى عقلانى دولت مثلا در کاهش میزان پرداخت یارانه‌هاى نقدى را در ذهن حامیان شان بى اثر می‌کند.