تکذیب برخورد توهین آمیز با شهروندان ایرانی در فرودگاه بلگراد

حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر برخورد توهین‌آمیز با شهروندان ایرانی در بلگراد و برهنه کردن برخی از شهروندان ایرانی خاطرنشان کرد: چنین چیزی که گفته شد درست نیست، مشابه این موضوع درباره گرجستان گفته شده بود، چون مشکل در هر دو جا یکی است و آن مشکل نه دست مسئولان ماست و نه صربستان.

وی افزود: مشکل به ایرانیانی برمی‌گردد که از لغو ویزا استفاده می‌کنند و به آن فرودگاه می‌روند. این ایرانیان دو دسته هستند یک دسته کسانی هستند که بلیت رفت و برگشت نشان می‌دهند و از مزایای لغو ویزا در صربستان و گرجستان استفاده می‌کنند و می‌روند و به کشور بازمی‌گردند و هیچ مشکلی ندارند، نه خبری از بازداشت است و نه دستگیری.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: دسته دوم متاسفانه بخشی از هموطنان ما هستند که به قصد پناهجویی می‌روند، اگر فردی به هر دلیل بلیت برگشت نداشته باشد و پلیس و فرودگاه این برداشت را داشته باشد که این فرد می‌خواهد رسوب کند و آنجا بماند و یا پناهندگی کشور دیگری را کسب کند، قطعا برخورد می‌کند.

قشقاوی در عین حال گفت: البته این بدان معنا نیست که ممکن است اشتباهی رخ ندهد. ممکن است افرادی هم به اشتباه دستگیر شوند.

وی بیان کرد: دولتی که لغو ویزا می‌کند اوج احترام به افراد ایرانی را انجام داده و این در ضوابط کنسولی امری مشخص است، هیچ دولتی شاید به اندازه گرجستان و صربستان به گذرنامه ایرانی احترام نگذاشتند و اگر نمی‌داشتند ویزا را لغو نمی‌کردند و در این زمینه کسی نمی‌تواند بگوید اینها می‌خواهند برخورد کنند.

معاون کنسولی و مجلس وزارت خارجه با بیان اینکه برخی به بلندگوی پناهجویانی که می‌خواهند از دست جمهوری اسلامی فرار کنند، تبدیل می‌شوند، افزود: پناهجویی امری غیرقانونی است و کسی که به قصد پناهجویی می‌رود، کار غیرقانونی انجام می‌دهد.