اروپا ضمن حمایت صریح از برجام، نگرانی‌هایی درباره ایران دارد

در ادامه گمانه‌زنی‌های برجامی رسانه‌ها و مقامات کشورهای مختلف، یک رسانه آمریکایی در یادداشتی به نقل از منابع دیپلماتیک آمریکایی، اروپایی و وابسته به کنگره آمریکا، برحمایت تزلزل ناپذیر اروپا از برجام و همچنین آمادگی آن برای همکاری با دولت دونالد ترامپ جهت پرداختن به «نگرانی‌ها درباره ایران» پرداخته است.

گزارش المانیتور در این باره را بخوانید: 

«تلاش‌های دیپلماتیک اروپا حداقل  در حال حاضر به قانع کردن کنگره برای توقف تصویب قانونی که نقض توافق هسته‌ای ایران بود، کمک کرد. به دنبال تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ برای اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای در ماه اکتبر، کنگره آمریکا یک فرصت 60 روزه برای رای گیری درباره اعمال مجدد تحریم‌های ایران تنها با یک اکثریت ساده داشت؛ مهلتی که 12 دسامبر بدون هر گونه اقدامی پایان یافت.

در همین حال با توجه به اینکه طرح‌های تقنینی پیشنهادی تام کاتن و آر آرک سناتورهای جمهوریخواه و همچنین سناتور باب کورکر به دلیل ایستادگی و سرسختی دموکرات‌ها در مخالفت با آنها و همچنین مشورت‌های گسترده دیپلمات‌های اروپایی با اعضای کنگره درباره برخی عناصر ناقض برجام(در طرح‌های پیشنهادی سناتورهایی آمریکایی) متوقف شدند.

خوب اقدام بعد چیست و چه خواهد شد؟ حامیان توافق در حالی که از خوشتنداری کنگره استقبال می‌کنند اما می‌گویند که خیلی زود است که جشن گرفته شود. تردید و بلاتکلیفی اساسی درباره نیات و تصمیمگیری غیرقابل پیشبینی ترامپ همچنان هم این اعتماد را که آمریکا به باقی ماندن در توافق تاریخی 2015 ترغیب خواهد شد، تضعیف می‌کند.

«ریچارد نفیو» مذاکره کننده سابق آمریکا در گفت‌و‌گوهای هسته‌ای به المانیتور گفت که " به نظر من، ما در وضعیت بسیار متزلزلی هستیم. پرسنل و تحولات و حتی خلق و خوی ترامپ شاید تعیین کند که ما در این چیز(برجام) بمانیم یا نه".

یک مقام وزارت خارجه(آمریکا) به المانیتور گفت که "ما در مقطع جاری، هیچ نیتی را درباره خروج از برجام اعلام نکرده‌ایم و به پایبندی‌مان به تعهدات برجام ادامه خواهیم داد. ما اظهارنظری درباره هیچ یک از طرح‌های تقنینی نخواهیم کرد اما به کار با کنگره برای پرداختن به نقایص جدی برجام ادامه خواهیم داد".

اگر آمریکا حداقل در حال حاضر خواهان تداوم پایبندی به توافق(برجام)  است، رکس تیلرسون وزیر خارجه باید در روزهای 15 یا 16 ژانویه 2018 بار دیگر معافیت‌های رفع تحریم‌های مرتبط به هسته‌ای را تمدید کند.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی(آمریکا) به المانیتور گفت "آمریکا برای دهه‌ها در کار و همکاری با متحدانش جهت مقابله با دامنه گسترده فعالیت‌های بدخواهانه ایران بوده است. حالا این دولت بر تعهداتش برای مقابله با رفتار ایران افزوده است و این موضوع تشدید همکاری با متحدان اروپایی در همه زمینه‌ها را شامل می‌شود. همتایان اروپایی ما حمایت تزلزل ناپذیرشان از برجام را به روشنی ابراز داشته‌اند. در همان حال، آنها این را هم روشن کرده‌اند که طبق قضاوت‌های خود آنها، برای کاهش بی ثباتی منطقه‌ای، توقف توسعه موشک بالستیک و پرداختن به نقض‌های حقوق بشر، یک تلاش هماهنگ فراآتلانتیک ضروری است. ما از این همکاری در ماه‌های آینده استقبال می‌کنیم".

یک دیپلمات ارشد اروپایی در سفر ماه جاری به به واشنگتن گفت که "ما از افراد بسیاری می‌شنویم که هدف آنها نابودی برجام نیست. اگر ما از این قول شروع کنیم، می‌توانیم با دولت(آمریکا) درباره راه‌های مختلف بهبود دادن آنچه که همین حالا در میز است، حرف بزنیم و با کنگره درباره طرق و راه‌های پرداختن به موشک‌های بالستیک و فعالیت منطقه‌ای(ایران) صحبت کنیم".

دیپلمات‌های اروپایی و مذاکره کنندگان باسابقه در امور کنترل تسلیحات می‌گویند که دائمی کردن توافقات کنترل تسلیحات امری تقریبا شایع است اما نه از طریق ایجاد اختلال در آنها در ابتدای مسیر توافقات و زمانی که شروع به اجرا شدن کرده است.

یک مقام اروپایی منطق خروج از توافق به دلیل ناخرسندی از بندهای زوال پذیر(غروب آفتاب) در ظرف 10 سال آینده را به گرسنگی دادن به خانواده‌ای تشبیه کرده که از غذا خوردن در حال حاضر منع شدند به این دلیل که تاریخ انقضای غذا 30 روز آینده است و بر این تاکید می‌شود که آنها به غذایی نیاز دارند که تاریخ انقضای آن 90 روز باشد.

مقام اروپایی گفت "این منطقی است که ما به آن نگاه می‌کنیم. توافق(برجام) زمان گریز هسته‌ای را از دو ماه به یک سال افزایش داد. ما قادر نشدیم که به 20، 30 و 40 سال(زمان گریز) برسیم اما این هیچ دلیلی به ما برای خروج از این توافق نمی‌دهد. ما برای خواهش و التماس به واشنگتن نیامده‌ایم. آن طوری که ما به موضوع نگاه می‌کنیم این است که اگر نتوانیم افراد را با بهترین استدلال‌های محتمل قانع کنیم و اگر آنها(آمریکا) تصمیم به خروج(از برجام) بگیرد ما قادر به متوقف کردن آنها نخواهیم بود. از نظر ما، موضوع تنها درباره رویکرد صرفا نظامی و رویکرد فشار صرف نیست. ما در جستجوی یک سیاست در قبال ایران هستیم که در به موضوع نگرانی‌هایمان رسیدگی کند و در تلاش برای یافتن یک جایگاه خوش خیم برای ایران در منطقه هستیم. این چیزی است که ما برای تعامل با دولت و کنگره آمریکا بریا آن آماده هستیم".

دستیاران و مشاوران کنگره می‌گویند مشورت‌های دیپلمات‌های بریتانیا، فرانسه، آلمان و بروکسل(اتحادیه ایران) با اعضای کنگره آمریکا خیلی موثر و قانع‌کننده بوده‌اند.

یک دستیار و مشاور کنگره به المانیتور گفت "مشغله دولت(آمریکا) همراه کردن اروپایی‌ها است. به نظر من ترامپ ضامن نارنجک را کشیده و آن را به سمت ما(کنگره) پرتاب کرده است. او درصدد مقصر جلوه دادن ما است اما ما همچنان با حسن نیت در حال کار هستیم"».