نسبت به توافق کنگره و کاخ سفید برای تصویب برجام، نیمه امیدوارم

«باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز سه‌شنبه گفت نسبت به این که کنگره و کاخ سفید بر سر طرح مربوط به برجام به توافق برسند «نیمه امیدوار» است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دو ماه پیش با خودداری از صدور تائیدیه دوره‌ای پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، پرونده برجام را به کنگره فرستاد. بر اساس قوانین داخلی آمریکا، کنگره ۶۰ روز زمان داشت تا اگر می‌خواست تحریم‌های رفع‌شده ذیل برجام را بازگرداند. اما نمایندگان کنگره تصمیم گرفتند با همکاری کاخ سفید طرحی را تصویب کنند به صورت یکجانبه شروط تازه‌ای را به برجام می‌افزاید. 

اما با بروز اختلاف میان ترامپ و کورکر از یکسو و از سوی دیگر اختلاف نظر شدید میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر راهبرد صحیح در قبال برجام، فرصت ۶۰ روزه بدون تصویب طرحی به پایان رسید. با این وجود، کورکر می‌گوید رایزنی میان کاخ سفید و کنگره ادامه دارد و ممکن است طرح مربوط به برجام تصویب شود.

به نوشته پایگاه «هیل»، او در اینباره گفت: «ما دیدارهای بسیار خوبی با کاخ سفید و تیم امنیت ملی داشته‌ایم و فکر می‌کنم که داریم پیشرفت می‌کنیم. به علاوه تماس‌هایی با اروپایی‌ها داشته‌ایم.»

کورکر افزود: «هرآنچه انجام می‌شود، با همراهی «بن کاردین» [عضو ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی] صورت می‌گیرد. او هفته پیش با من در کاخ سفید بود. بنابراین، می‌دانید، ما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، اما داریم پیشرفت می‌کنیم. من نیمه امیدوارم که به موفقیت برسیم.»