اقدام ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس اشتباهی اساسی بود/ برجام بزرگ‌ترین دستاورد آمریکا در مقابل ایران است

گروه سیاسی- پروفسور جان مرشایمر، عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد برجسته روابط بین الملل از دانشگاه شیکاگو که به دعوت موسسه مطالعات معاصر ملل (ایران-یوریکا) برای شرکت در سمیناری به تهران آمده بود درباره تصمیمات و سیاست‌های آمریکا به‌خصوص در خاورمیانه اینگونه پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار افکارنیوز درباره تصمیم اخیر ترامپ درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس که منجر به خشم جهان اسلام شد گفت: اقدام اخیر ترامپ اشتباهی اساسی بود که باعث مشکلات بنیادین در منطقه خاورمیانه خواهد شد.

این استاد دانشگاه شیکاگو تصریح کرد: بسیار روشن است که اقدام اخیر ترامپ باعث شده بخش عمده‌ای از مردم منطقه علیه اسرائیل متحد شده‌اند و این موضوع اصلاً با واقعیات سیاسی قابل توجیه نخواهد بود.

جان مرشمایر همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه تصمیم آمریکا برای آینده خاورمیانه و مقابله با ایران چیست بیان داشت: امریکا می‌خواهد نیروهای خود را در خاورمیانه کاهش دهد زیرا در اهدافی که در عراق و افغانستان داشت شکست ‌خورده و هزینه‌های زیادی به آمریکا متحمل شده است از سوی دیگر سیاست‌های آمریکا در سوریه و لیبی هم شکست خورده است.

وی افزود: به اعتقاد من ترامپ نمی‌خواهد رژیم ایران را تغییر دهد بلکه می‌خواهد ایران را در چارچوب مرزهایش کنترل کند.

عضو شورای روابط خارجی آمریکا درباره برجام نیز اظهار داشت: ترامپ و دولت آمریکا نمی‌تواند برجام را به‌صورت یک‌جانبه از بین ببرد زیرا برای این کار دلیلی ندارد، چون برجام بزرگ‌ترین دستاورد آمریکا در سیاست‌های خود در مقابله با ایران بوده است.

جان مرشمایر در پاسخ به این سؤال که بارها آمریکا از گزینه‌های نظامی علیه ایران سخن گفته، آیا ترامپ و دولتمردان آمریکا قصد حمله به ایران را دارند گفت: آمریکا هیچ برنامه‌ای برای حمله به ایران ندارد.

گفتنی است پروفسور جان مرشایمر، نظریه‌پرداز واقع‌گرایی تهاجمی، از تاریخ 18 آذر تا 20 آذر 1396 به دعوت موسسه مطالعات معاصر ملل (ایران-یوریکا) به تهران سفر کرد و ضمن شرکت در نشست تخصصی گروه آمریکا در محل این موسسه، در سمینار «چشم‌انداز نظم منطقه‌ای غرب آسیا از نگاه ایران و آمریکا» در محل مرکز اسناد کتابخانه ملی و نشست مشترک با دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت.