اختصاص بودجه نامتعارف، حزب ها را به سمت مجیز‌گویی می‌برد

پرویز سروری دبیر کل جمعیت رهپویان درباره ردیف بودجه 97 برای احزاب  اظهار کرد: احزاب دارای فرآیند نظارتی قابل قبولی نیستند چرا که تفاوتی بین تشکل‌های سیاسی دارای ساختار که به فعالیت‌های حزبی می‌پردازند و احزابی که فقط در ایام انتخابات به فعالیت پرداخته و بیانیه صادر می‌کنند وجود ندارد، لذا این مسئله همواره باعث سوء استفاده شده است.

وی افزود: متأسفانه دولت‌ها در این زمینه، سیاسی عمل می‌کنند و طبیعتا بیشترین بودجه‌ای که برای احزاب در نظر گرفته می‌شود را به سوی تشکل‌های همسوی خود هدایت خواهند کرد.

سروری تصریح کرد: به نظر می‌رسد که اختصاص چنین بودجه‌ای در راستای تقویت احزاب نخواهد بود و بیشتر این سرمایه به جیب گروه‌های سیاسی هماهنگ با دولت خواهد رفت.

دبیر کل جمعیت رهپویان بیان کرد: حمایت‌های مالی به صورت لجام گسیخته‌ای که دولت براساس نظر خود قرار می‌دهد عملا احزاب را به سوی مجیزگویی خواهد برد.

وی ادامه داد: در نتیجه این فرآیند احزاب از خاصیت و سیر طبیعی خود خارج شده و خواه ناخواه به سمت دولتی شدن پیش می‌روند.

سروری تأکید کرد:‌ لازم است که اگر چنین بودجه‌ای برای تقویت احزاب در مجلس به تصویب رسید سال آینده نیز بررسی شود که این پول‌ها به چه جریان‌هایی تعلق گرفته و چقدر از آن به خزانه احزاب منتقد روانه شده است؟.

دبیر کل جمعیت رهپویان در پایان خاطرنشان کرد:‌ آنچه مشخص است این است که بودجه تعیین شده برای احزاب ساز و کار روشنی ندارد و دست دولت باز است که جریان‌های سیاسی حامی دولت را مورد لطف مضاعف قرار دهد.