خود آمریکایی ها هم ادعای نیکی هیلی را رد کردند

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات وزارت دفاع آمریکا، ادعاهای شب گذشته «نیکی هیلی» نماینده این کشور در سازمان ملل متحد علیه ایران را رد کرد.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، در حالی که هیلی شب گذشته با برگزاری یک کنفرانس خبری در پنتاگون مدعی شد قطعاتی که در پشت سر او قرار گرفته اند، بازمانده موشک‌ها و سلاح‌هایی هستند که ایران برای حمله به عربستان در اختیار یمنی ها قرار داده است و با اتکا به همین ادعا، ایران را به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد، چند مقام دفاعی آمریکا عنوان کردند که از روی این شواهد نمی‌توان ادعاهای او را تأیید کرد.

به گفته این مقامات، با بررسی قطعات بازیابی شده نمی‌توان زمان دقیق ارسال این تجهیزات به یمن را مشخص کرد و بنابراین حتی اگر ایران تأمین‌کننده این تسلیحات باشد، ممکن است انتقال آنها به یمن قبل از صدور قطعنامه‌های سازمان ملل صورت گرفته باشد.

علاوه بر این، برخی منابع دیگر نیز گفته‌اند موشکی که هیلی در کنفرانس مطبوعاتی خود به نمایش گذاشت قادر به حمل کلاهک هسته‌ای نیست و با فرض ایرانی بودن آن، نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت که در تایید برجام صادر شد، محسوب نمی‌شود.

گفتنی است سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز شب گذشته پس از کنفرانس خبری هیلی، ضمن رد ادعای او اعلام کرد هیچ مدرک قاطعی که نشان دهد موشک‌های شلیک شده از یمن به عربستان ساخت کدام کشور هستند، وجود ندارد.