برای حل مشکلات جو را متشنج نکنیم

گردهمایی جوانان، نقش آفرینی و مسئولیت پذیری به میزبانی سازمان جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه روز پنج شنبه در تهران و مراکز استان ها به طور همزمان برگزار شد.

محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه و سخنگوی دولت طی سخنانی در این همایش با اشاره به نقش بی بدیل جوانان و دانشجویان در حرکت‌های اجتماعی گفت: بهره مندی حداکثری از ظرفیت‌های جوانان و دانشجویان در حوزه‌های مختلف، علاوه بر ایجاد پویایی و تحرک در جامعه، یکی از پیش نیازهای توسعه پایدار در کشور است.

نوبخت با تاکید بر اینکه هرجا به جوانان اعتماد شده است آثار و برکات آن ماندگار بوده است گفت: ما همواره اعتقاد داشته‌ایم که هم افزایی و آمیختگی داشته‌های حاصل از تجربیات انباشته در بدنه مدیریتی کشور با نیروی باانگیزه جوانان علاوه بر رفع خلاهای احتمالی در ارتباطات بین نسلی، به نحو مطلوبی در خدمت تقویت کشور خواهد بود.

وی با اشاره به برخی محدودیت‌های موجود در مسیر استفاده حداکثری از نیروهای جوان، در تبیین سیاست دولت در این باره گفت: شاید ما هم می‌توانستیم همچون برخی رویکردها که سابقا بعضا در بدنه مدیریتی کشور وجود داشت، با استخدام‌های بی‌حساب و کتاب در بدنه دولت برخی افراد و گروه‌ها را از خود راضی نگهداریم. بدون آنکه به همین افراد بگوییم که این اقدام ما سال‌ها بعد چه آثار مخربی بر کشور و از جمله در زندگی همان افراد خواهد داشت.

نوبخت افزود: دولت به جای اینکه چنین اقدامات نادرستی انجام دهد تصویب و ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها را پیگیری کرد؛ قانونی که مخالفانی موثر عمدتا از همان کسانی که با اجرای این قانون بایستی با میزهای مدیریتی خود خداحافظی کنند داشت. با این وجود ما با اعتقادی راسخ آن را پیگیری کرده و قطعا در مراحل اجرایی نیز بر درستی اجرای آن نظارت جدی خواهیم داشت.

سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از سخنان خود به برخی اظهارنظرها از بودجه 97 بویژه در زمینه افزایش قیمت حامل‌های انرژی، افزایش عوارض خروج از کشور و حذف یارانه بگیران اشاره کرد و گفت: این روزها درباره بودجه حرف‌های زیادی در موافقت یا نقد آن می‌شنویم. ما همواره نقد منصفانه و کارشناسی را عاملی برای تقویت بدنه مدیریتی دانسته و از آن استقبال می‌کنیم. قطعا می‌دانید اگر امروز بودجه کاملا شفاف نبود آیا اجزای بودجه مشخص و این تحلیل‌های آزادانه ارائه می‌شد؟

سخنگوی دولت افزود: بیماری مزمن اقتصادی در کشور وجود دارد که نمی‌توان آن را با دارو درمان کرد. می‌توانیم دست بر روی دست بگذاریم و بگوییم ما نیز مانند برخی دوره‌های گذشته صرفا خود را سرگرم برخی کارهای غیرمفید و البته صرفا نمایشی کنیم. اما ما خود را موظف به رفع مشکلات ساختاری اقتصاد کشور می‌دانیم؛ همان مشکلاتی که اگر پیشینان برای رفع آن اقدامات کارشناسی شده تری انجام می‌دادند اکنون شاید در وضعیت مناسبتری قرار داشتیم.

نوبخت در عین حال تاکید کرد: برای حل مشکلات حق نداریم جامعه را متشنج کنیم و باید این اصلاحات را با آرامش پیش ببریم.

وی با بیان اینکه در بودجه سال آینده پیش‌بینی 980 هزار فرصت جدید شغلی را کرده‌ایم تصریح کرد: در خانواده‌های زیادی جوانان تحصیلکرده بیکار وجود دارد. این وضعیت به هیچ وجه قابل قبول نیست. باید نه تنها اشتغال موجود حفظ شود بلکه از طریق تمهیداتی که اندیشیده‌ایم زمینه را برای بهره‌برداری سریع از واحدهای تولیدی نیمه کاره فراهم کنیم.

نوبخت با اشاره به اینکه تصمیم گرفتیم اگر اصلاح قیمتی روی حامل‌های انرژی رخ دهد و مجلس مجوز آن را دهد 17 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد داشته باشیم گفت: با این اقدام می‌توانیم 83 هزار واحد صنفی نیمه کاره‌ را تکمیل کنیم. در قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود با اصلاح حامل‌های انرژی و منابع حاصل از آن نصف آن به مردم برای پرداخت نقدی یارانه‌ها و از نصف دیگر 30 درصد به واحدهای تولیدی و 20 درصد نیز در اختیار دولت قرار گیرد ولی امروز نه فقط آن 30 درصد به واحدهای تولید داده نشد و 20 درصد نیز در اختیار دولت قرار نگرفت، بلکه 12 هزار میلیارد تومان نیز به مبلغ قبلی افزوده و به عنوان پرداخت نقدی یارانه به مردم داده شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه جمعی از هموطنان به پول یارانه نیازمند هستند و نمی‌توانیم تحت هیچ شرایطی آن را قطع کنیم، گفت: امسال یارانه تحت پوشش افراد کمیته امداد و بهزیستی3.4 برابر شده است و سعی داریم هر کسی که زیر خط فقر باشد مبلغ دیگری به نام بیمه سلامت به آنها بدهیم.