دولت منتقد است یا باز کننده گره های اقتصادی؟ / وقتی جهانگیری پاسخ نوبخت را می دهد

گروه سیاسی- محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه چند روز پیش در گردهمایی دانشجویان و جوانان حزب اعتدال و توسعه، گفت: این روزها درباره بودجه حرف های زیادی می شنویم ولی باید به منتقدین بگویم اگر امروز بودجه کاملا شفاف نبود آیا می توانستید اجزای آن را تحلیل کنید؟

به گزارش افکارنیوز، سخنگوی دولت افزود: البته قبول دارم بیماری مزمن اقتصادی در کشور وجود دارد که نمی توان آن را با دارو درمان کرد بلکه باید دست به جراحی بزرگی زد ولی راه حل دیگری وجود دارد که می توانیم دست بر روی دست بگذاریم و دو سه سال آینده را نیز بگذرانیم و همین بیماری مزمن را با رعایت امانت به دولت بعد بسپاریم.

نوبخت با تاکید بر اینکه حق نداریم جامعه را متشنج کنیم و باید با آرامش کار خود را پیش ببریم، گفت: از همه می خواهیم انتقاد کنند و هیچ کس در زمینه بودجه مسوول نیست بلکه خودم به عنوان محمد باقر نوبخت شخصا مسوول بودجه هستم و اگر اشتباه می کنم بگویید که برگردم.

نوبخت در این همایش اعتراف می کند که  در هر خانه ای که می روید حداقل سه بیکار تحصیل کرده وجود دارد و این در حالی است که روحانی در مناظرات و سخنرانی های انتخاباتی بارها و بارها وعده ایجاد شغل را داده بود.

اما از سوی دیگر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همایش اقتصاد ایران، فقر و رفاه وضعیت فقر و رفاه مردم اکنون یکی از چالش‌های جدی اقتصاد ایران است. با تغییر دولت‌ها، سیاست‌های ما عوض می‌شود و رئیس‌جمهور جدید فکر کرده هر چه رئیس‌جمهور قبلی کرده همه را باید تغییر دهد یا با تغییر یک وزیر یا یک مدیر خیلی از سیاست‌ها تغییر یافته است. وی اضافه کرد: با این‌ همه یک بازنشسته را پیدا نمی‌کنید که از دریافتی خود راضی باشد. به گفته جهانگیری، بیکاری امروز تبدیل به یک ابرچالش شده است؛ اینکه یکی از مقامات مسؤول اعلام کرده در هر یک از خانواده‌ها 3 بیکار داریم این طور نیست، بلکه تعداد بیکاران ۳ میلیون نفر است که نوع آنها البته متفاوت از قبل است؛ امروز بیکاران ما دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

وی با اظهار اینکه قبلاً فرض بر این بود که با بازنشستگی یک کارمند دولت سبک می‌شود، گفت: اما امروز با بازنشسته شدن کارمند ردیف بودجه این کارمند از یک ردیف به ردیف دیگر منتقل می‌شود و اتفاقی در بودجه دولت نمی‌افتد، حتی در همین بودجه سال 94 حدود 60 هزار میلیارد تومان برای کمک دولت به صندوق‌های بازنشستگی در نظر گرفته‌ایم.  

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه موضوع آب دیگر یک موضوع ساده در حوزه وزارت نیرو یا کشاورزی نیست، گفت: امروز وزارت کشور در مهم‌ترین مسائل امنیتی خود موضوع آب را در دستور کار قرار داده است. وی افزود: امروز محیط‌زیست فقط یک موضوع فانتزی نیست بلکه یک واقعیت است که تالاب‌های کشور خشک و تبدیل به کانون‌های ریزگرد شده‌اند.

 جهانگیری به صراحت پاسخ نوبخت را درباره میزان بیکاران کشور را داده و این مساله نشان می دهد متاسفانه در دولت گویا چند تیم اقتصادی مشغول کار است که با هم هماهنگی ندارند.

مردم این روزها بیشتر از آنکه بخواهند دولت را در قامت یک منتقد وضع موجود ببینند این سوال را دارند که مگر مسئول حل مشکلات و معضلات اقتصادی دولت نیست پس چرا دولتی ها به جای راهکار تنها انتقاد می کنند.

دولت اعتدال در طول 4 سال دوره یازدهم و همچنین در دوره فعلی زمان داشته تا بتواند مشکلات معیشتی و اشتغال را حل کند نه اینکه امروز تنها منتقد وضع موجود باشند.

 

محمد سروش