ریشه حملات رسانه‌های عربستان به ایران

وبگاه «میدل‌ایست‌مانیتور»، نوشته بلافاصله بعد از پایان نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی درباره قدس که به پیشنهاد اردوغان تشکیل جلسه داده بود، رسانه‌های امارات و عربستان، به روشی غیرمعمول به ایران و ترکیه حمله کردند. 

«بدر الدین حبیب اوغلو»، دبیر کل موسسه مطالعات راهبری ترکیه-کشورهای عربی در مصاحبه‌ای با قدس‌پرس گفت: «موضوع بیت‌المقدس بیشتر کشورهای عربی به ویژه رژیم‌های حاشیه خلیج [فارس] و عربستان را تحت تأثیر قرار داده است.»

وی گفت حملات رسانه‌ای عربستان و امارات نشان می‌دهد که این دو کشور در طرح اسرائیلی-آمریکایی برای اعلام قدس به عنوان پایتخت آمریکا و انتقال سفارت این کشور نقش داشته‌اند. او گفت این توطئه بر «رها کردن آرمان فلسطین و فروختن قدس در ازای تقویت حکومت محمد بن سلمان و تحمیل یک دیدگاه جدید در منطقه» استوار است.

اوغلو تصریح کرد «به حاشیه راندن ترکیه در جهان اسلام و اعمال فشار رسانه‌ای بر این کشور بخشی از نقشه آمریکا-صهیونیسم است که مورد حمایت عربستان سعودی و امارات قرار داد. دلیل این حملات این است که موضع ترکیه در رد تصمیم آمریکا درباره قدس محکم بوده و در ایجاد اعتراضات در خیابان‌های فلسطین و کشورهای عربی و اسلامی نقش داشته است.»

«انوار غربی»، دبیر کل شورای ژنو برای روابط و توسعه بین‌المللی در مصاحبه با قدس‌پرس گفت: «هجمه‌ها علیه ترکیه و اردوغان توسط برخی منابع رسانه‌ای سعودی و اماراتی در راستای منافع کشورهای عربی و اسلامی نیست و مستقیماً به مسئله روز، قدس، لطمه می‌زند.»

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه از «سیاستمدارن عاقل و خردمند در عربستان» خواست از سقوط سریع کشورشان به باتلاق جلوگیری کنند. 

وی اضافه کرد: «تصمیم عربستان سعودی برای حرکت در جهت خلاف نگرانی‌های کشورهای اسلامی، عربی و بین‌المللی که برخی از آنها توسط اردوغان و سران سایر کشورها در نشست همکاری اسلامی مطرح شد، ریاض را با مشکلاتی در آینده مواجه خواهد کرد که دیپلماسی عربستان قادر به حل آنها نخواهد بود.»

او در این مصاحبه تأکید کرد: «اینکه عربستان سعودی به عنوان سرزمین الحرمین الشریفین و قبله مسلمانان مواضعی اتخاذ کند که خلاف خواست مردم است و همراستا با برنامه‌های صیهونیستی حرکت کند، غیرقابل درک است.»

به نوشته میدل‌ایست‌مانیتور روزنامه الریاض روز دوشنبه در مقاله‌ای به شدت از ایران و ترکیه انتقاد کرده بود. در این مقاله نوشته شده اردوغان به جای صحبت کردن درباره نحوه محافظت از مکه، مدینه و کعبه از اسرائیل، بایستی از ایران انتقاد کند.

در مقاله روزنامه الریاض همچنین از رئیس‌جمهور ایران خواسته شده به جای انتقاد از روابط پنهانی عربستان با اسرائیل از اردوغان بخواهد روابطش با اسرائیل را قطع کند.