ایران: جامعه‌ بین‌الملل اجازه تضعیف برجام را به آمریکا ندهد

نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل به وقت محلی بار دیگر حمایت قوی جامعه بین‌المللی از برجام را به نمایش گذاشت و اهمیت اجرای کامل این دستاورد مهم دیپلماسی را مورد تایید قرار داد.

این نشست همچنین ثابت کرد رویکرد غیر سازنده دولت آمریکا در قبال برجام در انزوا به سر می‌برد. در جلسه روز سه‌شنبه، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل اتهاماتی ساختگی به ایران وارد کرد بدون این که از فعالیت‌های نظامی بی‌ثبات‌کننده دولت متبوع خود در منطقه و صدور میلیاردها دلار تسلیحات پیشرفته که بخشی از آن در اختیار داعش قرار گرفت، سخنی به میان آورد. طرح اتهامات بی‌پایه و پیوند زدن برجام با موضوعات غیرمرتبط با هدف سرپوش گذاشتن بر تمایلات هژمونیک آن دولت در منطقه خاورمیانه و حاکی از زیاده خواهی است.

تمام طرف‌های برجام متعهد شده‌اند با حسن نیت برای اجرای برجام و جلوگیری از دخالت در تحقق منافع کامل ناشی از برجام برای ایران به بهترین نحو تلاش کنند. اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل در ارتباط با برجام با این تعهد مغایر است. در عین حال، عملکرد کلی آمریکا، سیاست دولت جدید آن کشور در مخالفت علنی با برجام و وضع مجموعه‌ای از تحریم‌های جدید در نقض آشکار با تعهدات برجامی آن دولت است. جامعه بین‌المللی نباید به ایالات متحده اجازه دهد تا به تضعیف برجام ادامه دهد.

خاطرنشان می‌شود جمهوری اسلامی ایران کاملا به برجام پایبند بوده و این پایبندی در 9 گزارش پیاپی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و چهار گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد شورای امنیت تصریح شده است. 

بر اساس گزارش رسانه‌ها، شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه سه‌شنبه برای بررسی توافق هسته‌ای و مسائل مربوط به ایران تشکیل جلسه داد.

در این نشست نمایندگان پنج عضو اصلی این شورا سخنانی را ایراد کردند.

جفری فلتمن معاون دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون 9 بار پایبندی ایران به توافق را تائید کرده، گفت: با این حال، رئیس‌جمهور ایالات متحده از صدور تائیدیه پایبندی ایران خودداری کرد.

فلتمن با ابراز تاسف نسبت به این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر آنچه "مبهم کردن فضای آینده توافق هسته‌ای ایران"، واشنگتن را تشویق کرد که به اجرای تعهدات خود در برجام ادامه دهد و از ایران خواست که به توافق هسته‌ای پایبند بماند.