دولت نگران واکنش ثروتمندان نباشد

سرویس اقتصادی افکار نیوز - حمید رضا ترقی ، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با یادآوری مفهوم هدفمند کردن یارانه ها گفت : قرار بود که یارانه داده شده به تمام مردم ، بسوی اقشار متوسط و ضعیف هدایت شده و بدینوسیله زمینه تحقق عدالت در جامعه فراهم گردد.

به گزارش افکار نیوز به نقل از وب سایت شخصی حمید رضا ترقی، وی با اشاره به مراحل طرح هدفمندی یارانه ها افزود: نقدی کردن یارانه ها قدم اول بود که برداشته شد. اطلاعات اقتصادی مردم با راستی آزمایی های انجام شده گرفته شد ودهک های پایین جامعه بر اساس آمار و اطلاعات دستگاههای حمایتی وتامین اجتماعی وصندوقهای بازنشستگی وغیره شناسائی شدند.

به برکت این اقدام صرفه جوئی قابل توجهی در مصرف انرژی صورت گرفت و قیمت انرژی به واقعیت نزدیک تر شد. فقر مطلق در روستاها به نزدیک صفر رسید ودرشهر ها به حداقل کاهش یافت. و درآمد ناشی از پرداخت نقدی یارانه هاسطح زندگی چند میلیون از افراد جامعه را ارتقاء داد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه سپس با اشاره به اثرات منفی هدفمندی یارانه ها در روستاها اظهار داشت: البته از آثارتنبلی وعدم رغبت به کار دربین یارانه بگیرهای روستائی بعنوان یک اثر منفی این پرداختها نمی توان گذشت چون با فرهنگ کار و تلاش دراسلام مغایر است.

حمید رضا ترقی با بیان اینکه با وجود پرداخت نقدی یارانه ها، هنوز از عدالت در توزیع یارانه ها خبری نیست، اضافه کرد: چون وقتی یارانه چه بصورت خدمات وکالا چه بصورت. نقدی بین همه توزیع شد، تاثیری در کاهش فاصله طبقاتی نداشت و فقط سطح درآمد عمومی جامعه بالارفت.

وی ادامه داد: برای تحقق عدالت باید این یارانه از ثروتمندان حذف و به اقشار ضعیف و متوسط اختصاص داده شود. تا هم به کاهش فاصله طبقاتی کمک کند و هم عدالت محقق گردد. درچنین صورتی امکان دو ویا سه برابر شدن مبلغ یارانه هم فراهم میگردید.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با اشاره به گزارش مجلس ازاجرای طرح هدفمند سازی یارانه افزود: گزارش مجلس حاکی از عدم اجرای کامل طرح بویژه پرداخت سهم صنعت و کشاورزی بود لذا دولت با توجه به شعار عدالت خواهی اش نباید در هدفمند کردن یارانه ها تعلل کند. بلکه باهمان شجاعتی که طرح را اجرا کرد باهمان شجاعت آنرا هدفمند سازد و نگران واکنش ثروتمندان نباشد.