قشری که پایین ترین نرخ جرم و جنایت را دارند

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر دیروز در همایش صیانت از نهاد مقدس روحانیت که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: نهاد روحانیت از یک جایگاه ویژه و خاصی برخوردار بوده که برای حفظ آن باید توجهات لازم را بر این جایگاه داشته باشد.

وی با تأکید بر اهمیت ورود روحانیت در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی جامعه افزود: برای پیاده‌سازی درست احکام و فقه اسلامی ورود روحانیت در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی ضرورت دارد و نباید به بهانه‌های زیرسوال رفتن قداست روحانیت با ورود به صحنه‌های سیاسی از ورود مؤثر و لازم این نهاد در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی ممانعت کرد.

دادستان ویژه روحانیت گفت: استفاده از فقه اسلامی در بدنه اجتماعی جامعه امری ضروری و مهم بوده که باید همواره تقویت شود، همچنین در روی کره زمین هیچ نظامی قداست نظام اسلامی را به‌واسطه اعتقاد به ولی‌فقیه ندارد.

وی اجرای احکام اسلامی در جامعه را موردتوجه قرارداد و عنوان کرد: تمام تصمیماتی که در جامعه اسلامی گرفته می‌شود باید بر مبنای فقه و احکام الهی صورت گیرد، چراکه در متن جامعه اسلامی باید فقه حکومت کند تا آموزه‌ها و مفاهیم دینی در جامعه به‌درستی اجرا شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اهمیت حوزه تمدن ساز در جامعه اسلامی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه به‌عنوان مهم‌ترین نهاد به وجود آورنده انقلاب باید در راستای تمدن سازی نوین اسلامی بوده و در این مسیر نیز باید در جهت اجتهاد تمدن ساز حرکت کند.

تولیت آستان قدس رضوی صیانت از نهاد روحانیت را موردتوجه قرارداد و خاطرنشان کرد: روحانیت مهم‌ترین واصل گروهی بوده که باید از جایگاه نهاد روحانیت در جامعه صیانت به عمل آورد تا از معرض آسیب‌ها و بحران‌هایی که در این مسیر ممکن است به وجود آید محفوظ بماند، که در این راستا هم باید همواره جایگاه نهادهای مختلف حوزوی به‌ویژه مراجع تقلید به‌درستی صیانت شود.

وی با بیان اینکه هدف هرگز وسیله را توجیه نمی‌کند، ابراز کرد: باوجود تمام نقشه‌های دشمنان علیه نهاد روحانیت، این نهاد همچنان مورد اعتماد ترین نهاد در کشور شناخته می‌شود، که البته ورود به عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نباید با سیاست ورزی و به قیمت فدا شدن اخلاق در آن منتهی شود.

رئیسی ادامه داد: حفظ دین‌مداری با استفاده از قدرت امری پسندیده بوده و امام راحل نیز با همین شیوه و راه موفق شد ارزش‌ها و آموزه‌های انقلاب را به کشورهای مختلف دنیا صادر کند، همچنین شناخت آسیب‌ها و تهدیدها نیز ازجمله مهم‌ترین روش‌ها و راهکارهایی بوده که به‌واسطه آن می‌توان نهاد روحانیت را از آسیب‌های احتمالی در امان نگه داشت.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر ضرورت استفاده از پیشکسوتان حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: پیشکسوتان حوزه‌های علمیه در نقش معلم حوزه‌ها بوده که باید از ظرفیت این بزرگان به‌درستی استفاده شود، همچنین باید در زمینه ارتباطات الکترونیک هم برنامه‌ریزی‌های مدونی صورت گیرد تا در آینده از این منظر نیز نهاد روحانیت و حوزه‌های علمیه دچار آسیب و بحران نشود.

وی با بیان اهمیت هوشیاری در برابر تفکرات انحرافی داعش، افزود: در زمینه نظامی داعش زمین‌گیر شده اما نباید تصور کرد که داعش برای همیشه به پایان رسیده است، بلکه باید در حوزه تفکرات داعش و آموزه‌های اعتقادی این گروهک تروریستی نیز فعالیت‌ها و فتوحات گسترده‌ای را انجام داد.

دادستان ویژه روحانیت ادامه داد: مستکبران و کشورهای زورگوی جهان همواره از جهل مردم برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرده و امروز نیز مسئولیت و رسالت اصلی مبارزه با تفکر داعشی حوزه‌های علمیه، دانشگاه و دیگر مراکز علمی کشور بوده که نیازمند داشتن رویکردهای فکری و فرهنگی در این زمینه است و برخوردها و دستگاه قضایی نیز در این زمین گزینه پایانی است.

وی با بیان نقش فضای مجازی در جهت‌دهی به افکار عمومی در جامعه گفت: برخی مباحثی که امروز در فضای مجازی مطرح‌شده نیازمند پاسخگویی دقیق توسط مراکز حوزوی بوده تا ذهن و فکر مردم به‌سوی انحراف کشیده نشود، همچنین دستگاه قضایی هم باید به نگاهی منصافه به دنبال رسیدگی به اشتباهات و انحرافات موجود در جامعه باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با مهم دانستن حفظ ارتباطات اجتماعی حوزه و مردم ابراز کرد: ارتباط و تعامل نهاد روحانیت و حوزه‌های علمیه با مردم باید همواره تقویت و گسترش پیدا کند، همچنین اطلاع‌رسانی به افراد خاص نیز در دستور کار قرارگرفته است.

وی با انتقاد از بالا بودن میزان پرونده‌های قضایی ادامه داد: در هیئت پیشگیری نیز تمهیداتی در نظر گرفته‌شده تا میزان پرونده‌های ورودی کاهش پیدا کند، همچنین ابلاغ‌هایی نیز برای دستگاه‌های مختلف صادرشده تا جلوی لغزش‌ها تا حدودی گرفته شود که تا به امروز نیز این هشدارها و تمهیدات نتایج بسیار خوبی را به بار آورده است.

دادستان ویژه روحانیت پایین بودن میزان نرخ جرم در بین روحانیت را موردتوجه قرارداد و تأکید کرد: پایین‌ترین میزان نرخ جرم به روحانیت اختصاص داشته که با توجه به قداست این دستگاه در مقایسه با سایر مجموعه‌ها قابل‌توجه نیست و عمده جرم‌هایی نیز که در این نهاد اتفاق افتاده توسط افراد نادرستی بوده که لباس روحانیت بر تن کرده بودند.