برگزاری جلسه سران قوا با محوریت زلزله و آلودگی هوای تهران

محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، با اشاره به تشکیل کمیته‌ای راهبردی برای زلزله و آلودگی هوای تهران گفت: پیش از این کمیته‌ای متشکل از 3 نفر از نمایندگان تهران، 3 نفر از اعضای شورای شهر، شهردار تهران و استاندار برای بررسی بحران ناشی از زلزله و آلودگی هوای تهران تشکیل شده بود.

وی با بیان اینکه این کمیته تاکنون 8 جلسه برگزار کرده است، اظهار کرد: برنامه‌های مطالعه شده برای کاهش آلودگی هوای تهران و مقابله با عوارض ناشی از زلزله تهران مانند تهدید بافت‌های فرسوده، ترافیک و ... از محورهای نشست این کمیته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار کرد: براساس بررسی‌های انجام شده در این کمیته متوجه شدیم برای حل مشکل آلودگی هوا و بحران ناشی از زلزله تهران به تصمیم همه‌جانبه نظام و در سطح سران قوا نیازمندیم تا بتوان کار اساسی انجام داد.

عضو کمیته راهبردی مقابله با آلودگی هوا و بحران ناشی از زلزله تهران تأکید کرد: بر این اساس این کمیته مأموریت یافت تا مطالعات و پیشنهادات انجام شده در این زمینه را پس از تکمیل و برآورد هزینه‌ها به عنوان دستور جلسه، در اختیار نشست سران قوا قرار دهد.

وکیلی با بیان اینکه هفته گذشته جلسه‌ای را با حضور شهردار و رئیس شورای شهر تهران و لاریجانی رئیس مجلس داشتیم، گفت: در آن جلسه تقریبا روی محورها توافق شد و پس از شنیدن توصیه‌های لاریجانی قرار شد تا در اسرع وقت جمع بندی ها آماده شده و در جلسه سران قوا مطرح شود.

وی تأکید کرد: امکان دارد مجموعه طرح‌های آماده شده نیازمند دریافت مجوز از مقام معظم رهبری باشد که به صورت طبیعی یکی از اقدامات سران قوا اخذ مجوز یا مجوزهایی از ایشان است، یا در برخی موارد هم نیاز به تصمیماتی در دولت باشد که مصوبات سران قوا می‌تواند برای این اقدامات راهگشا باشد.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: پس از وقوع زلزله تهران همانند زلزله کرمانشاه متوجه شدیم مشکل ما در برخورد با بحران‌ها مدیریت آن است.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه در برخورد با بحران دچار ضعف مدیریتی هستیم، اظهار کرد: اطلس مدیریتی ما دچار ضعف بنیادی است، باید همواره پیش از وقوع بحران، فکر و هماهنگی‌های لازم انجام شده باشد تا در لحظه بحران تنها این هماهنگی‌های انجام شده را عملیاتی کنیم.

عضو کمیته راهبردی مقابله با آلودگی هوا و بحران ناشی از زلزله تهران تأکید کرد: در زمان وقوع بحران تنها یک نفر باید مدیریت کند و مابقی اطاعت و اجرا کنند، اما در وقوع بحران‌های اخیر متوجه شدیم که تمامی دستگاه‌ها خواهان مدیریت هستند که این موضوع غلطی است.

وکیلی با تأکید بر اینکه در زمان بحران بیش از یک نفر در اتاق مدیریت بحران نباید وجود داشته باشد، گفت: مابقی در صحنه باید تابع تصمیمات و دستورات آن یک نفر آن هم با نقشه‌ای از پیش تدوین شده، باشند.

وی ادامه داد: ما در زمان وقوع بحران متوجه شدیم که همه دستگاه‌ها خواهان تصمیم‌گیری، مدیریت و اجرا هستند که این موضوع نوعی هرج و مرج مدیریتی را در صحنه بحران به وجود می‌آورد.

نماینده مردم تهران اظهار کرد: براین اساس امکان دارد در جلسه سران قوا تصمیم گرفته شود، ستادی به ریاست معاون اول در نهاد ریاست جمهوری برای سازماندهی دستگاه‌های مختلف در زمان وقوع بحران تشکیل شود تا با ساماندهی کامل و برگزاری جلسات هفتگی، گزارش دستگاه‌ها را به صورت مرتب در این مورد کنترل کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه سطح تصمیم‌گیری‌ها برای آلودگی هوا و بحران ناشی از زلزله در تهران مربوط به یک بخش یا قوه نیست، افزود: این تصمیمات باید در سطح سران سه قوه و براساس پیشنهادات کارشناسی شده کمیته راهبردی مشترک مجلس، شورای شهر، شهرداری و استاندار تهران انجام شود.

عضو کمیته راهبردی مقابله با آلودگی هوا و بحران ناشی از زلزله تهران تأکید کرد: تلاش داریم تا طی یک ماه آینده جلسه سران سه قوه با محوریت پیشنهادات کارشناسی این کمیته برگزار شود.