چک بی‌محل بایدهای روحانی در پنجمین سال فعالیت دولت

 حدود چهار سال ونیم از فرصت هشت ساله و دو دوره ریاست‌جمهوری روحانی به پایان رسیده است. اما آمار و شاخص همگی نشان‌دهنده اوضاع نابسامان و بیشتر شدن مشکلات است اما انگار قرار نیست اتفاقی بیفتد و ذره‌ای از مصائب مردم کاسته شود.
در این بین در هفته‌های اخیر وضعیت آلودگی هوا در چند کلان‌شهر کشور به شدت بحرانی بود اما رئیس‌جمهور در سخنان اخیر خود به گونه‌ای صحبت می‌کند که مشخص نیست چه ارگان و سازمان باید به این وضعیت نابسامان سروسامان دهد.
روحانی در نشست گزارش اجرای حقوق شهروندی با اشاره به اینکه محیط زیست هم حقوق شهروندی مردم است، گفت: در روزی داریم در تهران صحبت می‌کنیم که متاسفانه مدارس ما به دلیل آلودگی هوا تعطیل است. اینجا به وزیر نیرو و وزیر نفت و مسئول محیط زیست می‌گویم، این مسئولیت سنگین ماست. صنعت ما باید درست شود. خودرو و نیروگاه و بنزین و گازوییل و وسایل گرم‌کننده منزل‌های ما باید درست شود. همه باید دست به دست هم دهیم. در یک روزهایی هم ماشین شخصی استفاده نکنیم. راه دیگری نداریم.
در ادامه همین سخنرانی روحانی تاکید می‌کند: «این تنها ما نیستیم، شما نگویید این دولت پس چه می‌کند؟ شما بگویید دنیا چه می‌کند؟ از ما بدتر دهلی است. از تهران بدتر هوای پکن و مکزیکوسیتی است. مثل تهران برخی شهرهای اروپایی است. در ماه‌های گذشته، یک معضل جهانی است. این معضلی است که با آن مواجه هستیم و باید آن را حل کنیم. وظیفه ماست که حل کنیم. روزبه‌روز باید هوای سالم و پاک بیشتر شود. روزبه‌روز باید ناسالم بودن هوا کمتر شود.»
گفتنی است از ابتدای امسال تهران شصت‌و سومین روز آلوده را پشت سر گذاشته و پاییز 96 آلوده‌ترین پاییز چند سال اخیر بوده است. سایه سیاه ذرات آلاینده میهمان ریه‌های مردم تبریز، اصفهان، ارومیه و ... نیز بوده است. درواقع هر سال وضعیت آلودگی هوا بدتر می‌شود و مشخص است که دولت برنامه‌ای برای بهبود شرایط ندارد و به اذعان سازمان محیط زیست منتظر باد و باران است. همچنین کیفیت خودروسازها، بنزین، حمل‌ونقل عمومی و ... نامشخص است.
براساس یک جستجوی ساده در سخنرانی آقای روحانی، که در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری منتشر گردیده، وی حدود 71 بار از کلمه «باید» استفاده کرده است. اما مشخص نیست مخاطب این بایدها چه فرد، ارگان و سازمانی می‌باشد. این کار نشان می‌دهد که دولت هنوز در فضای انتخابات باقی مانده و به جای اقدام عملی به شعارهای شبه‌انتخاباتی روی آورده است که برخی از آن به حرف‌درمانی یاد کرده‌اند.
امروز مردم از دولت در دور دوم نه انتظار حرف و وعده بلکه انجام اقدامات عملی در راستای کاهش مشکلات از جمله آلودگی هوا را دارند و در آخر این کارنامه دولت است که نشان‌دهنده کارآمدی یا عدم کارآمدی آن است. پس بهتر است تا دیر نشده رئیس‌جمهور و کابینه دوازدهم کاری کنند و از وعده دادن، طرح سوال و ... فاصله بگیرند.