یوشکا فیشر: اولویت اصلی سعودی ها، تقابل با ایران است

وزیر خارجه پیشین آلمان با اشاره به تحولات منطقه از جمله تصمیم ترامپ درباره قدس اشغالی تصریح کرد برای سعودی‌ها اولویت اصلی، تقابل با ایران است و از آنجایی‌که عربستان سعودی ضعیف تر از آن است که حتی در نبردها - به ویژه در لبنان و سوریه - به‌تنهایی پیروز شود،‌ کماکان به تقویت پیوندهای خود با سایر رقبای ایران، از جمله رژیم صهیونیستی، ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه اسبق آلمان، در مقاله‌ای در وبگاه پراجکت سندیکیت، اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در به‌رسمیت شناخته شدن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ، به معنای پایان همیشگی راه حل ادعایی تشکیل دو دولت دانست.

وی در این مقاله نوشته است: نظم نوین بین‌المللی، که پس از جنگ (جهانی دوم) در دنیا برقرار شده بود، در حال تغییرات قابل توجه است و خاورمیانه (غرب آسیا) نیز دستخوش چنین مسأله ای است. در حالی که زمانی درگیری‌ اسرائیل با فلسطینیان بیشتر تحولات ژئوپلیتیک را در منطقه تحت‌الشعاع قرار می‌داد، اکنون این موضوع توسط سایر اختلافات و درگیری‌ها به حاشیه رانده شده است که یکی از مهمترینِ آن‌ها تقابل میان عربستان سعودی و ایران است.

وی در ادامه افزود: ما در دوران تغییرات ژئوپلیتیک زندگی می‌کنیم. تلاش‌های چین برای جایگزینی آمریکا به عنوان قدرت اول دنیا، یا دست‌کم برای مشارکت با آمریکا در رهبریت جهانی، سزاوار توجهات فراوان است. همچنین ساز و کارهای کلان که مدت‌های مدید معرفِ خاورمیانه بود، در حال تغییر و تحول است و در این خصوص نیز نفوذ و تأثیرگذاری آمریکا احتمالاً کاهش خواهد یافت.

فیشر در ادامه مدعی شد: تاکنون ایران و عربستان سعودی عمدتاً از طریق جنگ‌های نیابتی در سوریه و یمن به رویارویی با یکدیگر پرداخته‌اند. البته مسائل دیگری در منطقه، مانند اختلافات اخیر میان قطر و عربستان سعودی و همچنین حمایت‌های ایران و عربستان سعودی از جناح‌های رقیب در لبنان وجود دارد که بخشی از تصویر بزرگتر تقابلات و رویارویی‌ها در منطقه به‌شمار می‌رود. با توجه به این پس زمینه، اختلافات حل‌نشده میان اسرائیل و فلسطین به‌تدریج در حال تبدیل شدن به اختلافاتی حاشیه‌ای در منطقه بود. اهمیت اختلافات یاد شده میان اسرائیل و فلسطین در منطقه و در سطح بین‌المللی همچنان رو به کاهش بود تا زمانی که دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا تصمیم گرفت به صورت یکجانبه، اورشلیم (شهر قدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل، به رسمیت بشناسد.

نویسنده این مقاله سپس به این پرسش پرداخت که چرا ترامپ تصمیم گرفت در چنین شرایطی، این حرکت را درباره قدس انجام دهد و آیا این صرفاً نتیجه‌ی بی‌خردی معمولِ ترامپ است یا به سیاست داخلی آمریکا (برای رفع فشارها) بستگی دارد؟

وزیر خارجه اسبق آلمان در ادامه تصریح کرد: اقدام یکجانبه‌ی ترامپ، صرفاً با واکنش ملایم قدرت‌های بزرگ عربی - یعنی عربستان سعودی، مصر و اردن مواجه شد. برای سعودی‌ها اولویت اصلی، تقابل با ایران است و از آنجایی‌که عربستان سعودی آنقدر ضعیف است که قادر نیست در چنین جنگی - به ویژه در لبنان و سوریه - به‌تنهایی پیروز شود،‌ کماکان به تقویت پیوندهای خود با سایر رقبای ایران از جمله اسرائیل ادامه خواهد داد.

فیشر در خاتمه نوشت: اتحاد نوظهور میان عربستان سعودی و اسرائیل که زمانی کاملاً غیرقابل تصور بود، احتمالاً به یکی از نیروهای محرکه در خاورمیانه‌ی جدید تبدیل خواهد شد. البته فقط گذرِ زمان می‌تواند به ما بگوید که هزینه‌ی تشکیل چنین اتحاد ضدایرانی (میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی) چه خواهد بود؟