جزئیات دیدار سرزده مقام معظم رهبری با خانواده شهید ارمنی

چند ماه پیش، زنگ تلفن منزل خانواده شهید آودسیان، به صدا درمی‌آید و آقایی از خانواده جویا می‌شود که آیا کسی از سران مملکت به دیدار شما آمده‌اند یا خیر؟ و آنها می‌گویند تاکنون کسی به منزل ما سر نزده است؛ این بخشی از صحبت‌های پدر شهید آرمن آودسیان است؛ او و همسرش آنقدر از میزبانی مقام معظم رهبری ذوق‌زده‌ شده‌اند که حد ندارد.

پدر شهید آرمن آودسیان می‌گوید: شب گذشته به مناسبت میلاد مسیح، هیئت امنای مسجد امام حسن عسکری(ع) به همراه روحانی مسجد به منزل ما آمدند؛ ساعت هشت شب بود که یک دفعه زنگ در خانه به صدا درآمد؛ وقتی در را باز کردیم چهره نورانی حضرت آقا را مشاهده کردیم و آنقدر من و همسرم از دیدن‌شان ذوق‌زده شدیم که اندازه نداشت.

وی افزود: مقام معظم رهبری بسیار معمولی و ساده به منزل‌مان تشریف آوردند و جویای حال من و همسرم شدند.ایشان ما را به صبر توصیه کردند. هیچ آمادگی از قبل برای ورود حضرت آقا نداشتیم و تشریف‌فرمایی ایشان بسیار ما را ذوق زده کرد.

پدر شهید آرمن اودسیان اظهار کرد: آرمن پسر خوش اخلاق و مردم‌داری بود و زمانی که مشتری‌ مغازه‌مان خبر شهادت پسرم را شنیدند آنقدر منقلب شد و گریه کرد که ما تعجب کردیم با وجود آنکه او مسلمان بود. آرمن در سال ۶۹ شهید در منطقه هفت شهر کرمانشاه به شهادت رسید.

افقهی، از فعالان مسجد امام حسن عسکری(ع) که شاهد حضور و دیدار سرزده مقام معظم رهبری بود، گفت: ما از بنیاد شهید شرق تهران درخواست کردیم تا به مناسبت میلاد حضرت مسیح(ع)، یک شهید ارمنی را به ما معرفی کنند که آنها شهید اودسیان را به ما معرفی کردند و ما به اتفاق هیئت امنا و روحانی مسجد به منزل شهید رفتیم و خصوصیات شهید را برای‌مان گفتند.

وی افزود: به نمایندگی از مسجد امام حسن عسکری(ع)، هدیه‌ای را برای خانواده شهید تقدیم کردیم. نیم‌ساعتی از حضورمان در منزل شهید نمی‌گذشت که حضرت آقا به صورت سرزده وارد خانه شدند. ایشان هدیه‌ای تقدیم پدر و مادر شهید کردند.

افقهی اظهار کرد: پدر و مادر شهید از حضور ایشان بسیار ذوق‌زده شدند تا جایی که گریه و ابراز خوشحالی کردند. همچنین از هر میوه یک عدد پوست کنده شد و مقابل مقام معظم رهبری گذاشتند و ایشان از آن میوه‌ها تناول کردند. همچنین با دستان مبارک‌شان از آن میوه‌ها به پدر و مادرشهید و حاضران دادند که مادر شهید در خطاب به مقام معظم رهبری گفتند؛ آقا با خوردن این میوه هرگز مریض نخواهم شد.

وی بیان کرد: از آنجا که شایعه می‌کنند که نباید از دست ارامنه چیزی گرفت و تناول کرد اما مقام معظم رهبری از بیسکویت‌های روی میز تناول کردند و در تمام مدتی که در منزل شهید بودند، دستان پدر شهید را در دستانش گرفته بودند. وقتی مادر شهید به زبان ارمنی به همسرش جمله‌ای گفت؛ حضرت آقا گفتند لطفا فارسی بگویید ما هم متوجه شویم و ایشان گفتند که به همسرم گفتند که دست‌تان خسته می‌شود که دست‌تان در دستان همسرم است و ایشان فرمودند که من خودم می‌خواهم که دستان همسرتان را در دستانم بگیرم.

افقهی اظهار کرد: پدر و مادر شهید از خصوصیات اخلاقی شهید گفتند مبنی بر اینکه شهید آرمن بسیار خوش اخلاق، باگذشت بودند و حتی اگر کسی به او بدی می‌کرد، می‌گفت باید به خدا سپرد. او از دست هیچ کس ناراحت نمی‌شد. همچنین این خانواده علاوه بر اینکه خانواده شهید هستند، خانواده جنگ‌زده هم بودند.

یادآور می‌شود؛ آرمن آودسیان؛ در زمستان ۱۳۳۸ در اصفهان چشم به جهان گشود. دوران کودکی او در زادگاهش سپری گشت پس از آن به همراه خانواده به شهر آبادان نقل مکان کرده و در مدرسه «ادب» به تحصیل پرداخت. خانواده «آرمن» بعد از شروع جنگ تحمیلی، اجباراً در تهران سکونت گزید.«آرمن» نیز با ادامه تحصیل خود از دبیرستان ارامنه «سوقومونیان» فارغ التحصیل شد. پس از اخذ دیپلم به اتفاق پدرش برای کار به بوشهر رفت تا این که برای انجام خدمت سربازی خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی نمود. وی ابتدا به شیراز رفته و سپس به «نفت شهر»، انتقال یافت. او در قسمت موتوری همزمان راننده آمبولانس، تانکر آب و فرمانده … بود. وی در حال انتقال مجروح به بیمارستان، به همراه دو همرزم مسلمان خود و دیگر رزمنده مجروح، به شهادت رسید.«آرمن» چند ماه پیش از شهادت تشکیل خانواده داده بود.