چرا خاتمی به مجلس ختم هاشمی نیامد؟

به گزارش افکارنیوز، مراسم یادبود درگذشت حجتالاسلام هاشمیان نماینده ولی فقیه و امام جمعه فقید رفسنجان بعدازظهر روز گذشته با حضور شخصیتهای سیاسی در مسجد نور تهران برگزار شد که طبق معمول اینگونه مراسمات مهمانان و شخصیت های سیاسی مختلفی را به سمت خود کشانده بود.

ویژگی برجسته این مراسم ختم، جدای از شخصیت متوفی، صاحب عزای آن یعنی اکبر هاشمی رفسنجانی بود که مطمئنا حضور وی برای بسیاری از اصحاب سیاست می تواند پیام های مختلفی را داشته باشد.

در این مراسم طبق معمول می توان حضور افراد و شخصیت های سیاسی مختلف را شاهد بود، شخصیت هایی که به رسم این سال های هاشمی بیشتر از میان اصلاح طلبان هستند و کمتر می توان چهره های اصولگرا را در معیت وی ملاحظه کرد، مساله ای که سخنرانی مجید انصاری نیز آنرا تائید می کند.

اما نکته قابل آنجاست که با مرور اسامی اصلاح طلبان شرکت کننده در این مجلس به نکته جالبی برخورد می کنیم و آن عدم حضور کسی است که خود را رهبر اصلاحات می داند و این روزها نیز حرف هایی جدای از برخی اصلاح طلبان از او به گوش می رسد.

شاید هر کسی انتظار داشت در کنار نام افرادی همچون فائزه و محمد هاشمی، حسن روحانی، حسین مرعشی، غلامحسین کرباسچی، اسحاق جهانگیری، محمد رضا خاتمی، بیژن نامدار زنگنه، محمود واعظی، تیمورعلی عسکری، محسن دعاگو، سیدمحمود دعایی، سیدمحمد موسوی‌خوئینی‌ها، موسوی‌بجنوردی، سیدعبدالواحد موسوی لاری، سیدمحمدعلی ابطحی، برادران انصاری، سیدیاسر خمینی، جواد اطاعت، شهاب‌الدین طباطبایی، احمد ‌خرم، احمد مسجد جامعی، عبدالله ناصری، مصطفی کواکبیان، اشرفی اصفهانی، علی شمخانی، یدالله اسلامی، زهرا مصطفوی، علی یونسی‌ و … از اصلاح‌طلبان و گلپایگانی، رئیسی، قالیباف، پورمحمدی، غفوری‌فرد، ابوترابی‌فرد، قاضی عسگر، علی‌اکبر ناطق نوری نام محمد رضا خاتمی را نیز ببیند.

البته در این میان سید حسن خمینی نیز به دلیل حضور در قم، در این مجلس شرکت نکرده است. وی معمولا در ایام آخر هفته به تهران مراجعت می کند.

اما باید ریشه عدم حضور خاتمی را در جای دیگری جستوجو کرد. یعنی در نامه های پنهان و همچنین دیدارها و جلسات وی با برخی اصلاح طلبان. جلساتی که زمزمه اختلاف از آنها شدیدا به گوش می رسد.

خاتمی در یکی از جلسات اصلاح طلبان با بیان اینکه ما نباید بدون قید و شرط وارد انتخابات شویم گفته است که " ما(اصلاح طلبان) باید از نظام امتیاز بگیریم.

وی در این جلسه همچنین از فعالیت های هاشمی رفسنجانی در بحثانتخابات انتقاد کرده و می گوید: هاشمی هم اکنون کارگزاران را فعال کرده و در پشت پرده موضوع انتخابات را پیگیری می کند و حتی با برخی افراد شخصا دیدار کرده است.

جدای از اینکه عدم حضور خاتمی در مراسمی که برگزار کننده آن اکبر هاشمی رفسنجانی است به خودی خود نشان دهنده عمق اختلاف خاتمی با دیگر اصلاح طلبان است ولی اظهار نظر های برخی چهره های شاخص اصولگرا ماننده خوئینی ها، موسوی لاری، جهانگیری و … در حاشیه این مراسم در پاسخ به سوال خبرنگاران که می خواستند موضع آنها در قبال شرکت در انتخابات را بدانند عمق اختلاف خاتمی را دیگر اصلاح طلبان را به نمایش می گذارد.

بیت الغزل تمامی اظهارنظرهای دیروز سران اصلاح طلب این بود که " ما انتخابات را تحریم نخواهیم کرد " و حتی به گفته موسوی خوئینی ها " اگر نظام اجازه دهد ما در انتخابات شرکت می کنیم. "

در همین حال یکی از نمایندگان مجلس ششم نیز امروز در گفت و گویی درباره تلاش تجدید نظرطلبان و افراطیون جبهه اصلاحات برای بازگشت به عرصه سیاسی کشور علیرغم عدم پذیرش سازوکار انتخابات، اظهار داشت: سیاست‌های یک بام و دو هوای خاتمی همیشه موجب بروز شکاف و اختلاف بین اصلاح‌طلبان شده است.

محمد محمدرضایی بیان اینکه جبهه اصلاحات بیشترین لطمه را از مواضع دو گانه خاتمی و برخی اطرافیان وی خورده است، ادامه داد: نقش خاتمی در فروپاشی جبهه اصلاحات، همانند نقش گورپاچف در فروپاشی شوروی سابق است.

به گزارش مشرق، گفتنی است برخی چهره های اصلاح طلب در حاشیه این مراسم در پاسخ به این سوال خبرنگاران که " چرا خاتمی در این مجلس شرکت نکرده است؟ " سکوت کرده اند، ولی در گفت و گوهای درگوشی به خبرنگاران این مساله را عنوان کرده اند که برخی اصلاح طلبان سعی داشتند خاتمی را راضی کنند در این مراسم شرکت کند، که وی قبول نکرده است.

دوگانگی در سخنان سران این جریان این روزها به خوبی قابل مشاهده است و مساله ای که پس از فتنه ۸۸ گریبان این طیف را گرفت تا جایی که باعث شد چهره های شاخص این جریان نتوانند طیف تند رو و فتنه گر را از جریان منطقی اصلاحات جداسازی کنند که همین مساله باعث سردرگمی و اختلاف میان آنها شده است.