آمریکا؛ عامل اصلی اغتشاشات در ایران

خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی به بررسی اقدامات خصمانه آمریکا برای دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت:  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز یکشنبه طی بیانیه ای اعلام کرد حافظان انقلاب با کمک پلیس و ماموران وزارت اطلاعات سرحلقه زنجیره ناآرامی‌های اخیر را که به وسیله عوامل آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و سلطنت طلبان هدایت می شد، شناسایی و منهدم کرده‌اند.

در این رابطه «عمادالدین احمد»، رئیس موسسه پژوهشی «مناره آزادی» در مصاحبه با اسپوتنیک، آمریکا را عامل اصلی اغتشاشات در ایران دانست و گفت: تلاش های واشنگتن برای کشاندن موضوع ناآرامی های ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد صرفا یک هدف را دنبال می کرد، بهره برداری سیاسی از اغتشاشات در ایران.

وی ادامه داد: واشنگتن نهایت تلاش خود را انجام داد تا توجه شورای امنیت سازمان ملل را به ناآرامی ها در ایران (که موضوعی داخلی بود) متمرکز کند. این اقدام کاخ سفید نه برای مردم ایران، بلکه به منظور پیشبرد منافع سیاسی خود در این کشور بود.

رئیس موسسه پژوهشی «مناره آزادی» اظهار کرد: واضح است که واشنگتن دستور کار سیاسی ویژه ای برای سوءاستفاده از ناآرامی ها در ایران دارد و اقدام آشکار آن در پیشبرد این دستور کار، خروج از توافق هسته ای است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بارها اعلام کرده بود که یکی از اهدافش خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است و این فرصت برای او به وجود آمد.

وی در پایان گفت: بسیاری از کشورهای جهان بر این باورند که ایران یک قدرت غیرهسته‌ای است. آنها برخلاف آمریکا می خواهند توافق هسته‌ای (برجام) ادامه یابد و به آن احترام گذاشته شود.

همزمان با ایجاد ناآرامی ها در ایران، دولت واشنگتن در اقدامی مداخله جویانه خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل در باره ایران شد. در این میان، اعضای شورای امنیت سازمان ملل اغتشاشات در ایران را مسئله ای داخلی و خارج از چارچوب این نهاد عنوان کردند.