حاشیه های اولین مراسم سالگرد هاشمی رفسنجانی

صبح دیروز 19 دی ماه همزمان با اولین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، نخستین کنگره بزرگداشت وی برگزار شد که با حاشیه‌هایی همراه بود.

* اولین حاشیه همایش که توجه همه را با خود جلب کرد عدم حضور حسن روحانی رئیس جمهور بود. با اینکه عصر روز گذشته حضور روحانی قطعی شده بود اما وی برای سخنرانی در این کنگره حضور نیافت. حاشیه‌ای که با انتقاد فاطمه هاشمی روبرو شد.

*با اینکه ساعت شروع مراسم 8 صبح بود اما ناهماهنگی برای ورود مدعوین بسیاری تا ساعت 10 پشت در ورودی سالن اجلاس سران معطل شدند.

*در میان حاضران همایش شخصیت‌های مختلف سیاسی و مسئولان کشور حضور داشتند. با این حال تعداد مدعوین به حدی زیاد بود که حتی بسیاری تاپایان مراسم جایی برای نشست پیدا نکردند. علاوه بر شخصیت‌های سیاسی تعدادی از اقوام مرحوم هاشمی نیز حضور داشتند.

*در مقابل درب ورودی سالن اجلاس محسن هاشمی پسر ارشد آیت الله هاشمی به میهمانان خوش آمدگویی می‌کرد. در اواسط برنامه مهدی هاشمی که هم اکنون در زندان به سر می‌برد نیز برای خوش آمدگویی در کنار محسن قرار گرفت.

*با وجود اینکه همگی فرزندان مرحوم هاشمی تا انتهای مراسم حضور داشتند، فائزه هاشمی در زمان شروع کنگره حضور نداشت. به گفته برخی وی در زمان شروع مراسم کنگره را ترک کرده بود.

*سخنرانان مراسم عبارت بودند از محمد هاشمی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته‌ای، سیدمحمد طباطبایی و سیدحسن خمینی. در اواسط برنامه نیز کلیپ‌هایی از مرحوم هاشمی پخش می‌شد. پیام ویدئویی آیت‌الله جوادی‌آملی به این مراسم نیز پخش شد.

** بر روی سن سالن اجلاس از ابتدای برنامه یک نقاش در حال نقاشی از چهره آیت‌الله هاشمی بود که تا ابتدای برنامه کارش ادامه پیدا کرد.

*محمد هاشمی برادر مرحوم هاشمی بارها در حین سخنانش با بغض و گریه حرف می‌زد. اسحاق جهانگیری نیز در اواسط صحبت‌هایش وقتی داشت درباره برهه حذف اصلاح طلبان از سیاست صحبت می‌کرد، شروع به گریه کرد. سیدمهدی طباطبایی استاد اخلاق نیز هنگامی که در حال نقل خاطره‌ای از عمه حسین مرعشی درباره ارتباط مرحوم امام با آیت‌الله هاشمی بود، گریست.

* در این کنگره سیدحسن خمینی نیز در ابتدای صحبت‌هایش برای اینکه بغض خود را فروخورد و مسلط شود از حضار خواست فاتحه‌ای قرائت کنند. با اتمام صحبت‌های هر سخنران تعداد زیادی مراسم را ترک می کردند با این حال تا آخر برنامه نیز سالن اجلاس از مدعوین پر بود.

*پس از پایان برنامه صبح کنگره مهمانان برای صرف نهار به سالن غذا خوری رفتند اما به دلیل ناهماهنگی‌ها تا حدود ساعت دو بعدازظهر به بسیاری از مهمانان غذا نرسیده بود.