برگزاری نشست خبری سومین جشنواره هنری و همایش بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی

 «نشست خبری سومین جشنواره هنری و همایش بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی» روز شنبه (23 دی ماه)  برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، «شیخ عبدالله صالح» جانشین دبیرکل جمعیت عمل اسلامی بحرین به ایراد سخن پرداخت.

وی در خصوص انقلاب بحرین و یمن گفت: این انقلاب ادعاهای دروغین آمریکا برای دفاع از حقوق بشر را آشکار ساخت. دخالت‌های آمریکا و عربستان سعودی برای سرکوب قیام ملت بحرین بسیار واضح و روشن است به طوری که وزیر دفاع آمریکا یک روز قبل از دخالت عربستان در بحرین و یمن به ریاض سفر کرد.

جانشین دبیرکل جمعیت عمل اسلامی بحرین در ادامه گفت: سرکوب ملت بحرین آمار بسیار هولناکی را نشان می‌دهد که از جمله آن زندانی شدن بیش از 4 هزار و 500 نفر در زندان‌های مخوف بحرین از جمله 17 نفر از علمای دینی، و 12 نفر زن است. تعدادی نیز به حبس ابد محکوم شده‌اند.

شیخ عبدالله صالح افزود: ظلم رژیم بحرین تنها شامل زندانیان نشد بلکه شناسنامه 510 نفر از مردم بحرین نیز باطل شد که یکی از آنان شیخ عیسی قاسم بزرگ ترین عالم بحرین می‌باشد. تاکنون 200 نفر از مردم بحرین توسط عوامل این رژیم شهید شدند.

وی با اشاره به دخالت‌های آمریکا در این منطقه گفت: دخالت‌ها در بحرین یک نوع هماهنگی و پیمان استراتژیکی است که آمریکا بر روی این رژیم انجام داده است. انگلستان نیز با انجام اقداماتی مانع از اجرای بیانیه‌هایی از جمله 176 توصیه حقوق بشری ضد رژیم بحرین بوده است و این دفاع و پشتیبانی از رژیم بحرین تاکنون ادامه دارد.

جانشین دبیرکل جمعیت عمل اسلامی بحرین در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: تلاش مردم بحرین برای انقلاب و ایمان راسخ آنان باعث شده تا بتوانند به پیروزی برسند اما پوشش و دفاع آمریکا و انگلستان از رژیم بحرین تاکنون مانع از رسیدن مردم به خواسته و اهداف‌شان است.

در ادامه این فراخوان اسماعیل آجرلو دبیر این جشنواره در ابتدای سخنان خود با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص «افشای حقوق بشر آمریکایی» و نامگذاری هفته دوم تیرماه هر سال به این نام، گفت: دبیرخانه پویش مردمی افشای حقوق بشر آمریکایی با همکاری موسسات و نهادهای مردمی و در راستای ارتقا آگاهی‌ها و فرهنگ عموم مردم ایران و جهان در زمینه حقوق بشر و از طرفی معرفی چهره واقعی مدعیان جهانی حقوق بشر با استفاده از آثار هنری، سومین جشنواره بین المللی حقوق بشر آمریکایی را در سطح ملی و بین‌المللی با ساختار دبیرخانه مردمی و غیردولتی برگزار می‌نماید.

وی افزود: هدف اصلی این جشنواره با استفاده از قالب‌های هنری و با محوریت تولید محصولات هنری، نمایان ساختن نقض حقوق بشر توسط آمریکا است. همانطور که می‌دانید نقض حقوق بشر توسط آمریکایی تنها نسبت به مردم کشور ما نبوده بلکه آمریکا جنگ‌های بسیار زیادی را در سطح جهانی انجام داده است.

آجرلو اظهار داشت: موضوع این جشنواره موضوع بین المللی است و وظیفه تمام هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه این است که آزادانه مطالب خود را ارائه کنند.

وی ادامه داد: ما در کشور خود همواره مورد تهاجم کشورهای متعدد و آمریکا در خصوص اتهامات نقض حقوق بشر بودیم در حالی که با یک مطالعه ساده می‌توانیم بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر یعنی آمریکا و کشورهای غربی را بشناسیم.

آجرلو گفت: قالب این جشنواره قالبی هنری است زیرا زبان هنر زبان گویای جهانی است و می‌تواند فراگیر باشد. این جشنواره در تیرماه سال 1397 و همزمان با هفته حقوق بشر آمریکایی برگزار خواهد شد.

وی افزود: موضوعات محوری و عمومی این جشنواره عبارت است از: نقض حقوق بشر در درون آمریکا، اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا نسبت به ملت ایران، اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا در سطح جهان، جنایات ، ترور و قطعنامه‌های آمریکایی، جنگ‌‌های آمریکایی، دموکراسی آمریکایی، حقوق بشر در آمریکا، تبعیض آمریکایی و ...

آجرلو در ادامه صحبت‌های خود گفت: ما در این جشنواره دو گرایش اصلی هنری و ادبی را اعلام می‌کنیم. گرایش‌های هنری شامل موشن گرافیک، اینفوگرافیک، پوستر، کاریکاتور است و رقابت میان هنرمندان داخلی و بین المللی در این گرایش‌های هنری به انجام خواهد رسید. بخش ادبی جشنواره ویژه رقابت هنرمندان داخلی و در دو قالب شعر هجو و داستان کوتاه است که گرایش‌های ملی این جشنواره را تشکیل می‌دهند.

وی اظهار داشت: همچنین بخش جنبی جشنواره را داریم که شامل تولید کلیپ‌های تصویری برای موسیقی‌های منتخب انقلابی و ضد استکباری است و تولید اپلیکیشن‌های موبایلی و صفحات مجازی نیز است.

آجرلو با اشاره به مهلت ارسال آثار گفت: مهلت ارسال آثار 15 اردیبهشت 97 خواهد بود و پس از کارشناسی‌های انجام شده بر روی این آثار مراسم اختتامیه و همایش اصلی در ایام تیرماه و هفته حقوق بشر آمریکایی برگزار خواهد شد.

وی در پایان صحبت‌های خود از نهادها، گروه‌ها و افرادی ، حوزه هنری، معاونت فرهنگی سازمان بسیج، سازمان فضای مجازی سراج به منظور حمایت از برگزاری این جشنواره تقدیر و تشکر کرد.

در انتهای این نشست از پوستر و تیزر این جشنوار نیز رونمایی شد.