علل اختلاف موضع فرانسه و آمریکا در خصوص آشوب اخیر در ایران

پایگاه خبری العهد در گزارشی با عنوان «به این دلایل فرانسه و آمریکا در خصوص اتفاقات ایران توافق نداشتند»، به تشریح علل همراهی نکردن دولت امانوئل ماکرون با همتای آمریکایی خود در واکنش به اغتشاشات اخیر در ایران پرداخت.

در این یادداشت آمده است: به دنبال تظاهرات‌های کم تعداد اما پر سر و صدایی که اخیرا ایران شاهد آن بود، واشنگتن، تل آویو و ریاض با صدای بلند تغییرات چشمگیری را برای ایران پیش‌بینی کردند که به نفع آمریکا و متحدان صهیونیستی و سعودی است آن هم در حالی که محافل اروپایی و بخصوص فرانسوی در تعامل با این حوادث جانب احتیاط پیشه کردند.

نویسنده افزود: عکس‌العمل پاریس نظیر همتای آمریکایی آن نبود و بالعکس همه محافل سیاسی و رسانه‌ای فرانسه پیش‌بینی کردند اتفافات ایران چیزی جز کف روی آب نیست و بسرعت ناپدید می‌شود و این چیزی بود که اتفاق افتاد.

العهد آورده است: موضع فرانسه در شورای امنیت هم قابل توجه بود چون فرانسه مخالف تلاش‌های آمریکا برای بین‌المللی کردن اتفاقات در برخی مناطق ایران بود و بهره‌برداری از آن برای اعمال فشار بر تهران بود، بخصوص در خصوص اختلافات باقیمانده بین دو کشور از مساله هسته‌ای گرفته تا مسائل مربوط به سوریه، عراق، یمن و در نهایت فلسطین اشغالی و پیامدهای تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در شناساندن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل و این چیزی است که تهران و محور مقاومت مخالف آن بوده و اجازه عملی شدنش را نداده است و آمریکا و اسرائیل این واقعیت را به خوبی درک می‌کنند.

منافع فرانسه مانع همسویی آن با مواضع آمریکا شد

منابعی فرانسه در گفت‌وگو با پایگاه خبری العهد گفتند: اینکه فرانسه در شورای امنیت موضعی مغایر با آمریکا در پیش گرفت به دلیل ملاحظات مختلفی است که از جمله آن منافع مشترک ایران و فرانسه و اختلافات پاریس با واشنگتن بخصوص پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکاست و رسانه‌های فرانسوی هم او و سیاست‌هایش را به باد انتقاد می‌گیرند تا جایی که او را به سخره گرفته و به کودنی متهم می‌کنند.

منابع فرانسوی دلایل پاریس برای اتخاذ موضع مغایر آمریکا در خصوص ایران را در چند مورد خلاصه کردند که به شرح زیر است:

نخست اینکه سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به ایران نزدیک است و پاریس به نتایج این سفر در گشودن صفحه همکاری اقتصادی بین دو کشور چشم دوخته است.

دوم اینکه رئیس جمهور فرانسه از سوی تجار و شرکت‌های فرانسوی تحت فشار است از جمله شرکت مشهور نفت و گاز توتال و شرکت هواپیماسازی ایرباس و شرکت خودروی سازی سیتروئن که قبل از تحریم‌های غرب علیه تهران سالیانه در ایران حدود 600 هزار خودرو تولید می‌کرد.

سوم اینکه  فرانسه یکی از امضاکنندگان توافق هسته ای ایران (برجام) و از اعضای اصلی مذاکره درباره آن طی سالیان سال بوده است و از همین رو مقامات پاریس خواهان حفظ این توافق هستند و معتقدند این توافق ضامن عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی پس از دستیابی به فناوری لازم هسته‌ای است.

چهارم اینکه جناح راست گرای ملی در فرانسه آمریکا و اسرائیل را به حمایت از  تظاهرات و اعتراضات جدایی طلبانه درمنطقه خودمختار کاتالونیا اسپانیا متهم می‌کنند و می‌گویند این جدایی طلبان از طرف‌هایی صاحب نفوذ در آمریکا حمایت مالی و سیاسی دریافت می‌کنند آنها تجار یهودی اسپانیا را نیز به حمایت مالی و کمک به کاتالان‌های جدایی طلب متهم می‌کنند و این تجار در اروپا طبق منافع اسرائیل عمل می‌کنند.

منابع فرانسوی مذکور در بخش دیگر گفت‌وگوی خود با العهد از نشست دو روزه گروهک مناففین (مجاهدین خلق) در حومه پاریس خبر دادند که نمایندگانی از پارلمان فرانسه و اروپا که از نزدیکان به لابی صهیونیستی هستند و همچنین «میشل کیلو» و «جورج صبرا» از مخالفان خارج‌نشین سوری در آن حضور داشتند.

منابع فرانسوی با بیان اینکه نشست مذکور یک هفته قبل از حوادث شهر مشهد ایران برگزار شد، افزود: مقامات فرانسوی چه بسا دریافتند که فاصله گرفتن آنها از مواضع آمریکا که دخالت در امور داخلی ایران شمرده می‌شود آن را از اتهام دست داشتن و حمایت از اعتراضات ایران مبرا می‌کند فرانسه همچنین می‌خواهد در بعد سیاسی بین استقبال از گروه مجاهدین خلق در خاک خود و پذیرش پیشنهادهای این گروه و همدستی با آن برای فتنه انگیزی و ایجاد ناآرامی در ایران فرق قائل شود.

منابع فرانسوی در پایان تاکید کردند: اکثر مردم فرانسه روابط اقتصادی و سیاسی بین فرانسه و ایران را تایید می‌کنند و دولت کنونی فرانسه بخوبی آن را درک می‌کند.