چین از تمام امکانات خود برای اطفای حریق نفتکش استفاده کرد

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به دستور کار امروز (سه شنبه، 26 دی ماه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در ابتدای جلسه امروز، برومندی نایب رئیس کمیسیون که از طرف کمیسیون به چین اعزام شده تا حادثه تاسف بار تصادف و آتش گرفتن کشتی نفت کش جمهوری اسلامی را مورد بررسی و تهیه گزارش کند، گزارش مفصلی از حادثه به کمیسیون ارائه داد.

واقعیت حادثه سانچی با آنچه در فضای مجازی طرح شد بسیار متفاوت است

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: در این گزارش با اشاره به کلیه مراحل رویداد و اقدامات انجام شده برای مهار حادثه آمده است که با توجه به نوع حادثه و انفجار و آتش سوزی رخ داده، همه کارشناسان چینی معتقد بودند که کلیه خدمه کشتی ایرانی در همان لحظه اول تصادف جان باخته اند ولی همه تلاش ها برای مهار و نجات صورت گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه بین آنچه که اتفاق افتاده و آنچه که در فضاهای مجازی و جامعه مطرح و شائبه شده کاملا متفاوت است، عنوان کرد: خر نوع اقدام و همکاری که لازم بود از طرف تیم ها و کشورهای کمک کننده به ویژه چین و ژاپن صورت گرفت ولی نوع حادثه به شکلی بود که نه امکان دسترسی به داخل کشتی بود و نه امکان نجات کشتی وجود داشت.

چین کلیه کمیته‌های بحران خود را وارد صحنه کرد/ جعبه سیاه در حضور ایران، چین، ژاپن و پاناما پلمب شد

نقوی حسینی همچنین ادامه داد: کشتی نفتکش ایران یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین نفت کش روز دنیا بوده و جعبه سیاه آن نیز با حضور نمایندگان کشورهای ایران، چین، ژاپن و پاناما پلمب شده و قابل دسترسی است و اینکه گفته شده چینی ها مایل به خاموش کردن نبودند کذب محض است چرا که چین کلیه کمیته های بحران خود را آماده و حاضر در صحنه کرده بود ولی آتش سوزی از شدت و گستردگی زیادی برخوردار بود که امکان مهار را از بین برده بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم بر همین اساس تصریح کرد: هر دو کشتی مجهز به کلیه امکانات راهیابی و راداری بوده و از این نظر نقصی نداشته اند و نفت داخل نفت کش متعلق به کره جنوبی بوده و هم سرنشینان و هم کشتی و هم بار آن بیمه بوده اند.

محموله نفت نفتکش سانچی متعلق به کره جنوبی بود

وی در ادامه با بیان اینکه در این جلسه سوالات پیرامون حادثه نیز مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت، یادآور شد: برومندی مجددا تاکید کرد که محموله نفت مطابق همه اسناد متعلق به کره جنوبی بوده و هر نوع شایعه در این زمینه کذب محض است.

نقوی حسینی ادامه داد: در این جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با عرض تسلیت عمیق حادثه کشتی سانچی به ملت ایران و اعلام همدردی عمیق با خانواده های محترم داغدار، بنابراین شد تا در جهت ماموریت کمیسیون از سوی مجلس شورای اسلامی، کمیته ای تشکیل شده و موضوع را به صورت تفحص میدانی مورد بررسی دقیق تر قرار دهند و گزارش دقیق به عنوان حقیقت یاب تهیه و تقدیم مجلس شورای اسلامی شود همچنین جان باختگان حادثه مذکور شهید خدمت نامیده شدند.

بازداشت کمتر از 200 نفر در تهران در جریان اعتراضات اخیر/ تقریبا همه آنها در ساعات اولیه آزاد شدند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم ادامه داد: در ادامه جلسه، مطابق دستور جلسه و ماموریت کمیسیون در بررسی علل و عوامل حوادث اخیر با حضور دستگاه های تخصصی، بررسی حوادث اخیر مورد بررسی قرار گرفت که دستگاه تخصصی این جلسه مسئولان اطلاعات سپاه بودند.

وی افزود: در این بررسی گزارش مفصلی از بهره برداری کشورهای معاند در رأس آنها آمریکا، منافقین، سلطنت طلب ها و سایر گروه های ضد انقلاب از فضای مجازی برای ایجاد بحران و اغتشاش در کشور ارائه شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در این جلسه بیان شد در تهران کمتر از 200نفر بازداشت شدند و تقریبا همه آنها در همان ساعات و روزهای اول آزاد شدند و بحث اغلب آن ها هم اعتراض به مسائل اقتصادی بوده و مسائل سیاسی نداشتند.