ولیعهد عربستان با کمک بلک واتر ارتش خصوصی تشکیل داد

 پایگاه خبری عربی 21 به نقل از گزارش روزنامه «گازتا» چاپ روسیه نوشت: شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور با کمک اریک پرینس، مدیر اجرایی و بنیانگذار شرکت «بلک واتر» یک شرکت نظامی خصوصی تأسیس و نام آن را «شمشیر آخته» نامگذاری کرده است که شماری از رسانه های سعودی نیز این خبر را تأیید کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه، مقامات سعودی پیش از این هم به خدمات شرکت‌های نظامی خصوصی روی آورده بودند و این موضوع در رویدادهای ماه نوامبر که در آن یازده شاهزاده به ادعای مبارزه با فساد بازداشت شدند، نمایان شد.

روزنامه «ینی شفق» ترکیه هم به نقل از برخی رسانه‌های وابسته به عربستان نوشت این واحدهای جنگی در کنترل و اختیار ولیعهد جوان خواهد بود و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، فرمان تأسیس یگان جدیدی با حدود پنج هزار سرباز را امضا کرد که در سطح عالی آموزش های نظامی دیده اند.

این روزنامه افزود: «ارتش جدید» عملیات مهم و حساس انجام خواهد داد. آنتون مارداسوف، کارشناس مسائل نظامی و رئیس بخش تحقیقات خاورمیانه (غرب آسیا) در مؤسسه توسعه نوآورانه گفت این نهاد، به عنوان یک نیروی بیطرف است که اعضای آن را افراد دست نشانده تشکیل می دهند و این افراد پس از پایان خدمت برای بن سلمان می توانند به دیگر طرف های خارجی بپیوندند.

این روزنامه نوشت عربستان سعودی پیشتر هم از خدمات افراد دست نشانده کمک گرفته بود. روزنامه ینی شفق ترکیه در این باره نوشت پس از آنکه سلمان بن عبدالعزیز در سال 2015 قدرت را به دست گرفت عربستان در این زمینه با امارات همکاری مستحکم برقرار کرد.

به نوشته این روزنامه، درخواست عربستان سعودی برای استفاده از خدمات شرکت های نظامی خصوصی پس از رویدادهای ماه نوامبر آشکار شد که در آن چهار وزیر و یازده شاهزاده از جمله ثروتمندترین شخصیت های خاورمیانه بازداشت شدند.امارات در عملیات بازداشت شاهزادگان و فشار به آنها نقش داشت. مارداسوف در این باره تصریح کرد امارات در بر ملا کردن حساب های بانکی شاهزادگان بازداشت شده و مسئولان به ریاض کمک کرد. این کارشناس روس افزود: بسیاری از منابع ثابت کردند برخی شرکت های خصوصی نظامی در بازداشت و بازجویی شاهزادگان شرکت کردند.

این روزنامه به نقل از مارداسوف افزود بعید نیست اموال اختصاص یافته برای تأسیس ارتش خصوصی بن سلمان از دارایی های مصادره شده شاهزادگان بازداشت شده تأمین شده باشد.

در مقابل آن، گریگوری لوکیانوف، پژوهشگر تاریخ معاصر خاورمیانه و شمال آفریقا معتقد است هزینه خدمات این شرکت نظامی خصوصی از خزانه عربستان سعودی و در چارچوب بودجه دولت برای هزینه های نظامی، تأمین می شود.

این روزنامه به نقل از لوکیانوف نوشت بن سلمان پیش از رویدادهای ماه نوامبر، وزارت دفاع و دستگاه های اطلاعاتی را پاکسازی کرده بود اما وی همچنان ضعیف است و از طرفی برای تصمیم گیری ضد فرماندهان عالیرتبه از قدرت کافی برخوردار نیست.

این پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: سنت ها و قدرت مخالفان در برابر ولیعهد باعث شد تا او به نظامیان متخصص خارجی که از وی حمایت می کنند تکیه کند. آنها مأموریت هایی انجام می دهند که دیگر طرف ها از عهده آن بر نمی آیند؛ از جمله بازداشت شاهزادگان، محافظت از بازداشت شدگان در زمان بازجویی و حمایت از این شاهزاده (ولیعهد) در جنگ ضد انصارالله.