ترکمنستان از ایران شکایت کرد

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، امروز(چهارشنبه 27 دی) در نطق میان دستور در صحن علنی پارلمان، گفت: اقدام نابخردانه ترامپ در تجاوز به حریم قدس شریف و اعلام آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و همچنین بی‌حرمتی نابخردانه وی را به جامعه جهانی سیاه پوستان را به شدت محکوم نموده و رئیس جمهور آمریکا باید بداند که این گونه اقدامات بر نفرت جامعه جهانی و انزوای این کشور خواهد افزود.

وی با بیان اینکه در زنجیره موفقیت‌های ایران در عرصه اقتدار ملی در ابعاد راهبردی و نظامی در داخل و خارج از کشور حلقه ضعیفی به نام اقتصاد وجود دارد، افزود: مهم‌ترین وظیفه قوای سه‌گانه تقویت این حلقه و مبارزه با غول رکود و بیکاری است.

رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس با مطرح کردن این سوال که چرا در کشوری که بیشترین نفت و گاز دنیا را دارد باید وضعیت این‌گونه باشد، اظهار کرد: چرا به نسخه شفابخش اقتصاد مقاومتی و بند‌های 24 گانه آن به دقت، درستی و جدیت عمل نمی‌شود؟

بروجردی با تاکید بر اینکه امروزه تولید در کشور ما یا عاشق می‌خواهد یا دیوانه، تصریح کرد: چگونه ممکن است با تسهیلات بالای 20 درصد که عملا به 30 درصد می‌رسد، چرخه تولید فعال باشد و مشکل بیکاری کاهش یابد؟

وی تصریح کرد: کدام محصول داخلی سودی بیش از 20 درصد دارد که همه درآمد آن باید تحویل سیستم بیمار بانکی کشور شود که امروز یکی از بزرگترین معضلات چرخه اقتصاد کشور است.

بروجردی ادامه داد: اگر در کشوری مانند آلمان و ژاپن پس از جنگ جهانی رونق صورت گرفت و قد برافراشتند، معلول عمل به دستور اسلام در عرصه اقتصاد بود، بهره تسهیلات بانکی آنها 2 تا 3 درصد بود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس در بخش دیگری از نطق خود با بیان اینکه چه کسی پاسخگوی صدها میلیون دلاری که در نتیجه بی تدبیری وزارت نفت و شکایت کشور ترکیه به آنها پرداخت می‌شود است، گفت: همین ماجرای تاسف بار با ترکمنستان در حال تکرار است و آنها به دلیل ندانم‌کاری‌های ما به مراجع بین‌المللی شکایت نموده‌اند.

بروجردی افزود: در  چنین شرایطی اگر یک بار دیگر ما در آن مراجع محکوم شویم بگیریم، باید صد‌ها میلیون دلار دیگر از بودجه بیت‌المال به آنها پرداخت کنیم، همه اینها سبب شد تا روابط اقتصادی ما با کشور ترکمنستان با هزار کیلومتر مرز مشترک از 5 میلیارد دلار با یک سقوط آزاد به 10 درصد برسد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس به اغتشاشات اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: اغتشاشات اخیر در کشور با مطالبات منطقی مال باختگان که نمونه دیگری از ندانم‌کاری‌های مسئولان ذیربط است آغاز شد و به سرعت مورد سوء استفاده عوامل خود فروخته داخلی و خارجی و اربابان خارجی آنها قرار گرفت و به حیثیت ما لطمه زد.