ردپای آمریکایی ها پس از حادثه سانچی

علاءالدین بروجردی گفت که در حال حاضر نمی‌توان درباره قصور احتمالی چین در حادثه نفتکش سانچی نظر داد.

علاءالدین بروجردی ظهار کرد: با توجه به اینکه آقای برومندی از طرف کمیسیون به همراه هیات ایرانی به محل اعزام شده بود منتظر ارائه گزارش ایشان به کمیسیون هستیم و تا زمان اینکه اطلاعات ایشان را دریافت نکنیم نمی‌توانیم نظر بدهیم.

وی درباره طرح شایعاتی مبنی بر قصور چین در این حادثه و نحوه امدادرسانی، یادآور شد: به نظر من این موضوع بیشتر فضاسازی و خط آمریکایی‌هاست که بین ما و چین مشکل ایجاد کنند. همه دنیا می دانند که رادارهای مختلف هرگونه تحرکی را ثبت و ضبظ می کنند.

بروجردی افزود: در این باره نیز کشتی دیگری با محموله غیرقابل اشتعال آن هم متعلق به چین با کشتی ایرانی حامل مواد سوختنی اصابت می کند. این از محکمات و دلایل وقوع این اتفاق است که خبر آن هم اعلام شده لذا فکر می کنم که طرح موضوعات دیگر در مورد دلایل تصادف این دو کشتی و به دنبال آن آتش گرفتن نفتکش سانچی بی مورد است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال تاکید کرد: با این وجود جعبه سیاه پاسخ همه سوالات را خواهد داد. باید منتظر باشیم تا علت چنین حادثه‌ای با این ابعاد گسترده مشخص شود.

وی با ابراز تاسف شدید از وقوع این حادثه و تسلیت به خانواده این افراد که عزیزان خود را از دست داده‌اند، گفت: متاسفانه سرنشینان کشتی نتوانستند از هیچ روشی برای حفظ جان خود استفاده کنند.

بروجردی در پاسخ به این سوال که آیا با این توضیحات شما طرح ادعای اصابت موشک آمریکایی به کشتی با توجه به تقارن رخ دادن این سانحه با زمان دستگیری ملوانان آمریکایی در ایران و مقصد نهایی کشتی به کره شمالی را رد می کنید، گفت: بارنامه کشتی به خوبی مقصد نهایی آن را نشان می دهد و مشخص است که مقصد این کشتی کره جنوبی بوده است لذا به نظر می‌رسد که گمانه‌زنی هایی غیر از آن به این دلیل است یک آشفتگی ذهنی در افکار عمومی ایجاد کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان درباره رایزنی های دیپلماتیک برای تعیین تکلیف کردن هرچه سریعتر محتویات جعبه سیاه و همچینین دلیل وقوع سانحه برای نفتکش سانچی گفت: این کار به طور فعال ادامه دارد به طوری که در همان زمان و قبل از غرق شدن کشتی سانچی آقای ربیعی و آقای برومندی به چین رفته و درجریان عملیات نجات قرار گرفتند. نماینده ایران نیز در عملیات بازخوانی جعبه سیاه حضور خواهد داشت.

نفتکش سانچی بعد از حدود ۱۰ روز از زمان آتش گرفتن آنهم به دلیل برخورد با یک کشتی چینی در دریا غرق شدند و همه خدمه نفتکش ایرانی جانشان را از دست دادند بعد از این اتفاق ادعاها و گمانه زنی های مختلفی در فضای مجازی نسبت به دلایل وقوع این اتفاق مطرح می شود که از جمله آن این است که موشکهای شلیک شده از هواپیمای آمریکا باعث وقوع این اتفاق شده است و اینکه محموله سانچی به جای کره جنوبی قرار بوده به کره شمالی منتقل شود که آمریکا برای ممانعت از این کار به نفتکش حمله کرده است.