سخنان نژادپرستانه ترامپ بوی جنگ جدیدی می‌دهد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در اختتامیه سیزدهمین کنفرانس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که در اسپیناس برگزار شد، گفت: چند روز در خدمت کشورهای اسلامی بودیم امیدواریم سخت نگذشته باشد؛ از اینکه دعوت ایران را پذیرفتید و در این اجلاس حضور یافتید تشکر می‌کنم، افتخاری بود که میزبان 46 کشور از پارلمان‌های اسلامی بودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فضای مودت و دوستی که در این اجلاس وجود داشت باعث شد در هیچ مسئله‌ای اختلاف‌نظر نداشته باشیم، اظهار داشت: حتی در انتخاب دبیرکل دیدیم دوستان ما از سودان قبول کردند که دبیرکلی سنگال را بپذیریم.

لاریجانی با تأکید براینکه در شرایط حساس دنیای  اسلام پیوندها باید محکم‌تر باشد، گفت: شما موضع آمریکا را ملاحظه کنید که در کمتر از یک سال چقدر مواضع تند و بی‌ادبانه‌ای نسبت به برخی از کشورها گرفته‌اند که از آن نوعی نژادپرستی برداشت می‌شود، این مسئله ساده‌ای نیست؛ در جنگ‌های صلیبی هزاران نفر کشته شدند و این تجربه جدیدی برای بشریت بود.

رئیس قوه مقننه افزود: می‌بینید که حرف‌های ترامپ نوعی جنگ جدید را نشان می‌دهد نباید جوری حرف بزنند و ملت‌های دیگر را تهدید کنند البته به ضرر آمریکا است.

«همانطوری که در اظهارات دوستان ما از پاکستان ملاحظه کردیم، متوجه شدیم چه فشارهایی بلاوجهی را به وجود می‌آورند؛ رفتار آمریکایی‌ها در سوریه نشان می‌دهد نمی‌خواهند ماجرای تروریست در منطقه پایان یابد.»

وی با بیان اینکه دنیای اسلام باید با همبستگی مسائل را به پیش ببرند، مسلمانان با وحدت می‌توانند تمامی موضوعات را دنبال کنند.

رئیس مجلس تأکید کرد: دبیرخانه اتحادیه بین‌المجالس می‌تواند در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشد و برای همکاری‌های تجاری و اقتصادی تلاش کند. جمهوری اسلامی ایران هم با آغوش باز از این همکاری‌ها استقبال می‌کند و امیدواریم این مسیر پرتوفیق برای کشورها باشد.

رئیس قوه مقننه در ادامه بیان کرد: مسأله تروریسم هم از جمله مسائلی بود که در این اجلاس در مورد آن بحث شد. باید قبول کرد پدیده بسیار زشتی است که به حیثیت مسلمان لطمه زده البته عقبه فرهنگی هم دارد. ضمن اینکه دارای یک عقبه امنیتی است که برخی از سازمان‌های امنیتی از ان به عنوان ابزار استفاده کرده‌اند که در راس آنها آمریکایی‌ها بوده‌اند.

وی تصریح کرد: یک تجربه‌ای که به وجود آمده این است که هر کجا جنگ و اشغال بوده بعد از آن شاهد حضور جریان تروریستی هستیم. در افغانستان همینطور بوده، در عراق هم همینطور که شاهد حضور جریان‌های تروریستی بوده‌ایم. البته در لیبی به نحو دیگری بوده است.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: این مسأله نشان می‌دهد نظامی‌گری یک عامل گسترش جریان تروریستی در منطقه ما شده است و باید یکصدا باشیم تا جلوی آن را بگیریم.

اگر می‌خواهیم مبارزه کنیم باید رفتار نظامی‌گری از منطقه ما برود وگرنه ادامه می‌یابد. شاهد بودیم که در عراق و سوریه ضربه جدی‌ای وارد کردند.

لاریجانی ادامه داد: ماجرای تروریست خاتمه‌یافته نیست. تروریست‌هایی که با آنها مواجه هستیم جنس مهاجر دارند و اگر در یک کشوری سختگیری می‌شود به کشور دیگری می‌روند و برای مسلمانان زحمت ایجاد می‌کنند لذا باید همبستگی خود را حفظ کنیم.

رئیس مجلس تأکید کرد: باید نیروهای امنیتی در کشورهای اسلامی را ملتزم کنیم که با یکدیگر همکاری داشته و از تجربیات هم استفاده کنند. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه آمادگی دارد تا با کشورهای اسلامی همکاری کند. تجربیاتی که داریم می‌توانیم در اختیار هم بگذاریم زیرا سرنوشت ما با هم گره خورده است و وظیفه اسلامی ایجاب می‌کند که در مبارزه با تروریسم تلاش کنیم.

وی اظهار کرد: تصور کودکانه‌ای که فکر می‌کنند از تروریست‌ها به عنوان ابزار می‌توان استفاده کرد، قبول دارم در سال‌های گذشته برخی کشورهای کوچک در منطقه با تروریست‌ها به عنوان ابزار استفاده کرده‌اند اما خودشان گرفتار شده‌اند و ضربه خورده‌اند.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: بنابراین این‌گونه تجربیات نشان داده که این روش‌ها به ضرر کشورها تمام شده است و باید ید واحده در این مبارزه بوده و همگرا باشند. همانطور که با دعوت دولت عراق و سوریه کمک مستشاری کردیم و در داعش در عراق از بین رفت در سوریه همان اهتمام را نسبت به سایر برادران داریم و فکر می‌کنم این اجلاس یک پیام وحدت برادری را توانست نشان دهد و این موضوع و همگرایی در صحبت‌های سخنرانان هم وجود داشت.

لاریجانی در پایان اظهار کرد: امیدوارم با این روحیه وفاق اتحادیه بتواند مسیر ترقی و تکامل را برای همبستگی بیشتر کشورهای اسلامی فراهم کند. لازم است از دوره دبیرکلی پروفسور قلیچ و تلاش‌هایی که انجام دادن تشکر کنم و برای دبیرکل جدید آرزوی توفیق دارم.