غروب زود هنگام آفتاب تابان برجام

همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب تصریح کرد اغتشاشات اخیر، یکی از محصولات برجام بود.

«آقای رئیس‌جمهور در دی‌ماه گذشته در پاسخ به منتقدان برجام گفته بودند کسانی که لوکس نقد می‌کنند باید قشنگ به مردم بگویند اگر برجام نبود چه می‌شد؟». پاسخ شما به این پرسش آقای رئیس‌جمهور چیست؟»

داریوش سجادی در پاسخ این سوال «مرآت» گفت: این پرسشی است که آقای روحانی باید پاسخ آن را بدهند! ایشان باید پاسخگوی ادعاهای خود باشند، اگر به خاطر داشته باشید رئیس‌جمهور و تیم دخیل در انعقاد برجام، با یک خوش‌بینی بی‌مبالاتانه، می‌گفتند پس از برجام کلیه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گشایش خواهد یافت و سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراوانی انجام خواهد شد.

همین دیروز صبح هواپیمایی بوئینگ تحویل هواپیماهای خود را به تاخیر انداخته است. آن نوع خوشبینی که تیم مذاکره‌کننده به ویژه آقای ظریف با عاملیت آقای روحانی در ماجرای برجام داشتند، عاری از واقع‌بینی بود. درواقع برجام سبب شد که تمامی مسائلی که دوستان دلواپس متهم به قضاوت نادرست درباره آن می‌شدند، اتفاق بیفتد.

وی می‌افزاید: منتقدان با طعنه‌های بسیاری مواجه شدند. دولتی‌ها همواره دلواپسان را با این طعنه که شما نظام بین‌الملل را نمی‌شناسید و مذاکره کردن را بلد نیستید می‌نواختند! بنابراین پرسشی که شما اکنون مطرح می‌کنید، به جای من باید آقای رئیس‌جمهور پاسخ بدهند. شما اصحاب رسانه باید رئیس‌جمهور را مخاطب قرار دهید و ایشان باید پاسخگو باشند.

آقای رئیس‌جمهور باید پاسخ بدهند که چرا آفتاب تابانی که قرار بود برای ما گشایش اقتصادی همراه داشته باشد، غروب کرد؟ البته پاسخ این پرسش بدیهی است. از ابتدا هم مشخص بود که این اتفاق می‌افتد.

سجادی گفت: من معتقدم برجام از ابتدا یک اهرم فشار بود و این اتفاق تازه‌ای نیست. این سخنی که من پیشتر هم بارها گفته‌ام، متاسفانه تیم مذاکره‌کننده نگاهی حقوقی به مذاکرات داشتند درحالی‌که طرف مقابل کاملا با نگاه سیاسی وارد مذاکرات شده بودند. آنها برجام را به عنوان یک اهرم سیاسی پس از مذاکرات ژنو و وین تحمیل کردند.

آنها تلاش کردند به واسطه برجام و فشارهای اقتصادی در ایران بحران معیشت ایجاد کنند و کردند. بدانید که اغتشاشات اخیر یکی از محصولات برجام بود.

آقای روحانی برای ورود به مسئله برجام، کدخدا بودن آمریکا را مطرح کردند. ایشان گفتند نظام بین‌المللی کدخداسالار است و اروپایی‌ها محوریت کدخدا را به رسمیت شناخته‌اند بنابراین اگر ما بتوانیم با کدخدا به توافق برسیم اروپایی‌ها‌ هم به تبع آمریکا آن توافق را دنبال می‌کنند. دیدید که با کدخدا هم به توافق رسیدند اما اهدافشان تامین نشد.

نویسنده سابق نشریات اصلاح‌طلب تاکید می‌کند: آقای روحانی وقت ایران را گرفتند و کشور را معطل کردند و عملا هم بحران معیشت را تشدید کردند و شما در اغتشاشات اخیر بزرگ‌ترین پیروزی در موضوع برجام را دیدید! بزرگ‌ترین پیروزی برجام این بود که آقای ترامپ و تیم‌های اروپایی بحران معیشت را به کشور پمپاژ کنند.

سجادی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره پروژه جریان غربگرا می‌گوید: آنها بدشان نمی‌آید که ازطریق ایجاد بحران معیشت و پمپاژ بی‌پشتوانه امیدهای واهی، بتوانند بحران‌های شهری ایجاد کنند و جناح انقلابی و نظام و رهبری را به حاشیه برانند تا از این طریق بتوانند باج‌گیری کنند! آنها می‌خواهند مردم را مستاصل کنند و بگویند حالا که مردم مستاصل شده‌اند ما مجبوریم با آمریکا سازش کنیم. این ترفندی بود که در نیکاراگوئه و کوبا هم اعمال شد. این ترفندی است که در السالوادور در حال اعمال است.