آیت الله مکارم شیرازی : اصلاح دستگاه قضاییه اصلاح جامعه است

یکی از مراجع تقلید اصلاح دستگاه قضایی را باعث اصلاح جامعه دانست و گفت: طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها بسیار آزار دهنده است و زیبنده دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نیست.

 آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، در دیدار حجت الاسلام والمسلمین صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه و هیئت همراه که در دفتر این مرجع تقلید در قم برگزار شد با اشاره به اهمیت قوه قضائیه در جامعه اسلامی گفت: دستگاه قضایی یک جامعه، مانند تابلویی است که مردم همه خوبی‌ها و بدی‌ها را در این تابلو می‌بینند و طبعا این دستگاه با سایر دستگاه‌های کشور متفاوت است؛ چرا که با همه مردم در ارتباط است.

وی با تأکید بر اصلاح قوه قضائیه در کشور افزود: اصلاح دستگاه قضاییه اصلاح جامعه است و در این رابطه هر چقدر کار شود خوب است.

استاد سطوح عالی حوزه با انتقاد از بی‌حوصلگی بعضی قضات افزود: متأسفانه مشاهده می‌شود که بعضی قضات آن صبر و حوصله کافی در امر قضا را ندارند و زود عصبانی می‌شوند و لازم است که قضات ما تمرین صبر و حوصله کنند.

وی با اشاره به عهدنامه مالک اشتر و توصیه حضرت علی (ع) به قضات گفت: قاضی‌ها نباید از یک پرونده به صورت سرسری و بدون تحقیق لازم بگذرند و قضاوت کنند، بلکه لازم است همه جوانب امر دیده شود و تحقیقات کافی در این عرصه صورت گیرد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت صلح و سازش و نقش قضات در آموزش این امر به مردم گفت: خیلی از قضات می‌توانند مردم و طرفین دعوا را بایکدیگر آشتی دهند و به آن‌ها نحوه صلح و سازش را آموزش دهند و این کار می‌تواند تعداد پرونده‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

وی طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها را مشکل مهم دیگر مردم در مراجعه به دستگاه قضایی دانست و تأکید کرد: طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها بسیار آزار دهنده است و این امر زیبنده دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نیست.

این مفسر قرآن کریم در پایان نظارت کافی بر وکلا را خواستار شد و گفت: متأسفانه گاهی اوقات بعضی از وکلا در روند دادرسی سنگ اندازی می‌کنند و باعث طولانی شدن روند دادرسی می‌شوند که لازم است فکری برای این موضوع شود.