اجازه نمی دهیم مسائل دیگری به برجام پیوند زده شود

محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو با حضور در گفتگوی سیاسی تلویزیون الجزیره بالکان به تشریح مواضع هسته ای کشورمان و شرایط ایران بعد از حوادث اخیر پرداخت. حیدری با تاکید بر اهمیت برجام به مثابه یک دستاورد دیپلماسی در عرصه روابط بین الملل گفت: برجام سندی مهم در روابط بین الملل است که با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تلفیق و تضمین شده و نقض برجام در واقع نقض قطعنامه شورای امنیت است.

وی افزود: ایران به همه تعهدات خود در برجام پایبند بوده و آژانس بین المللی انرژی انمی که معتبرین نهاد تخصصی در این حوزه است مکرر این پایبندی را تائید کرده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اقدامات آمریکا اضافه کرد: رفتارهای دولت آمریکا بخصوص در دوران رئیس جمهور کنونی مخالف روح و متن برجام است و البته آمریکا با این رفتارهای رئیس جمهور جدید منزوی شده و عموم کشورهای دیگر بر تداوم برجام تاکید دارند.

حیدری با تاکید بر نقش اروپا در آینده برجام گفت: اینک حیثیت اروپا به حفظ برجام پیوند خورده؛ چرا که اگر نتوانند برجام را بعنوان یک سند مهم بین المللی حفظ کنند، با کاهش جدی اعتبار در عرصه بین المللی مواجه خواهند شد. 

سفیر کشورمان افزود: ایران هیچ تغییری در برجام قبول نخواهد کرد و اجازه نخواهد داد مسائل دیگری به برجام پیوند زده شود؛ بخصوص قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران که امری غیر قابل مذاکره و تابع منافع و امنیت ملی است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص شرایط جاری ایران با اشاره به وجود آرامش کامل در کشور افزود: ملت ایران هرگز اجازه نخواهد داد دشمنان شناخته شده از مطالبات به حق آنان در راستای منافع نامشروع خویش و بی ثبات سازی کشور سوءاستفاده کنند. در عین حال دولت ایران نیز تمام توان خود را برای پاسخگویی به مطالبات به حق مردمی بکار خواهد گرفت و در این راستا ایجاد اشتغال، پایین نگاه داشتن تورم در عین رشد اقتصادی بالا از جمله اولویت های بودجه سال آتی ایران است.

در این برنامه کمال مفتیچ سفیر بوسنی و هرزگوین که از تهران بصورت ویدئو کنفرانس در برنامه حضور داشت، گفت: ایران کشوری است دارای جمعیت هشتاد میلیونی و ظرفیت های بالای اقتصادی که دور تا دور آن را مناطق بحرانی خاورمیانه فراگرفته ولی با توجه به تجربه های گذشته نظر من این است که ایران از این مرحله با موفقیت عبور خواهد کرد؛ چرا که هم رهبری و هم آقای روحانی تلاش شان این است که کشور در مسیر آرمان های خود، راه پیشرفت را ادامه دهد.

بوریسلاو کورکودلویچ تحلیلگر مسایل سیاسی و مدیر مسئول سابق خبرگزاری تانیوگ از بلگراد نیز در سخنانی گفت: ایران کشور شگفت انگیزی است و از تمدنی کهن و جمعیتی جوان و پویا برخوردار است که بیش از 60 درصد آن را جوانان زیر 35 ساله تشکیل می دهند و دارای منابع طبیعی فوق العاده عظیمی است و باید تصریح کرد که ایران یکی از کشورهای کلیدی منطقه است.

وی در خصوص وضعیت اقتصادی ایران افزود: اکثر مشکلات اقتصادی ایران ناشی از دوران تحریم هاست، تحریم هایی که خود غرب و آمریکا علیه مردم ایران اعمال کردند و دولت ایران واقعاً سعی دارد وضعیت اقتصادی را بهبود ببخشد و با توجه به سوابق تاریخی ایران در این آزمون نیز موفق خواهد شد.