بی بی سی از جان سوریه چه می خواهد؟+ تصاویر

گروه‌های تروریستی برای انتقال نیرو و تجهیزات از شهرک حرستا به عربین نیاز داشتند تا چند منطقه راهبردی از جمله «پایگاه نظامی ارتش، اداره مرکبات و دانشکده فنی» را به اشغال خود در بیاورند.

اگر چه ارتش سوریه در مرحله نخست موفق به دفع حملات شد اما تروریست ها همه توان و امکانات خود را به میدان آوردند و پس از ۲۴ ساعت درگیری سنگن توانستند برخی مناطق را  در جنوب شهرک حرستا به اشغال خود در بیاورند و نیروهای سوری را در پایگاه نظامی محاصره کنند.

جولان عناصر تروریستی در جنوب شهرک حرستا بیش از ۴ روز دوام نیافت و در نهایت نیروهای ارتش سوریه موفق شدند محاصره همرزمان خود را در پایگاه نظامی بشکنند و آرامش نسبی را در منطقه برقرار کنند.

یکی از نکات قابل توجه در جریان درگیری ها، جنگ رسانه ای گروه های تروریستی بود که دست کمی از نبردهای میدانی نداشت و با دروغ پراکنی های رسانه ای، اطلاعات نادرست به افکار عمومی تزریق کردند.

در فاصله دوازدهم تا هجدهم دی ماه، بنگاه های خبر پراکنی غربی - عربی بدون هیچ اشاره ای به موضوع نقض آتش توسط تروریست ها و محاصره نیروهای سوری در پایگاه نظامی، تظاهرات شهروندان سوری را علیه گروه های تروریستی در غوطه شرق سانسور کردند.

اگر از بایکوت شدن خبر تبدیل مراکز درمانی و مجتمع‌های مسکونی به پایگاه‌های نظامی گروه‌های تروریستی و کم‌رنگ نشان دادن خبر آمادگی ارتش سوریه برای امدادرسانی به شهروندان گروگان گرفته‌شده در غوطه شرقی بگذریم و قضاوت درباره مخالفت تروریست‌ها با پیشنهاد جبهه مقاومت مبنی بر خروج شهروندان آسیب دیده از غوطه شرقی را به مخاطبان واگذار کنیم، موضوعات مهم تر دیگری هم وجود دارد که طمع تروریست ها را در دو هفته گذشته برای حمله به جنوب شهرک حرستا و تثبیت مواضع در مناطق اشغالی این شهرک بیشتر نمایان می کند.

شهرک راهبردی «حرستا»، دروازه شمالی برای ورود به پایتخت محسوب می شود و چند منطقه مهم از جمله «پایگاه نظامی، مراکز امنیت و اطلاعات دولت» در حومه این شهرک واقع شده اند و همین مسئله اهمیت این شهرک را چند برابر کرده است.

این شهرک یکی از راه های اتصال شهر دمشق به فرودگاه بین المللی محسوب می شود و قبل از شروع بحران چند وزارتخانه مهم در حومه این شهرک فعالیت داشت. واحد اطلاعات نیروی هوایی ۱۱۱ ارتش سوریه هم در این شهرک قرار دارد.

لشکر ۴۱ واحد ویژه و همچنین گردان مرکزی امنیت «حفظ نظام» و بیمارستان نظامی حرستا هم در حومه این شهرک واقع شده اند؛ بخش وسیعی از این شهرک در اواخر تابستان سال ۲۰۱۱ توسط تروریست های «درع العاصمة (سپر پایتخت)، فتح الشام و ...» اشغال شد.

نزدیکی شهرک حرستا به جاده بین المللی ای که شهر دمشق را به سایر استان ها متصل می کند، اهمیت این شهرک را دو چندان کرده است؛ حرستا همچنین دروازه غربی برای ورود به بزرگترین پایگاه گروه تروریستی جیش الاسلام یعنی شهرک دوما محسوب می شود.

** برای مشاهده بهتر جزییات و اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**

همین موقعیت های میدانی مهم باعث شده تروریست ها از این لقمه چرب و نرم چشم پوشی نکنند و همه توان خود را برای اشغال جنوب شهرک حرستا و باز کردن مسیر انتقال نیرو و تجهیزات نظامی به کار گیرند.

از سوی دیگر، نیروهای ارتش سوریه به خوبی از اهمیت کنترل بر شهرک حرستا آگاه هستند و بدون شک اگر تروریست ها حاضر به مذاکره نشوند، مقصد بعدی نیروهای سوری به سمت این شهرک است و آزاد شدن تعداد زیادی نیروها (سپر قلمون، تیپ ۴ زرهی ارتش)   از نبردها در غوطه غربی دمشق سرعت پیشروی ها را در این محور (شهرک حرستا) چند برابر می کند.

 حدود ۴۰ درصد از حومه شرقی استان دمشق (بخش شمالی و مرکزی) همچنان در اشغال عناصر تروریستی «جبهه النصره، جیش الاسلام، احرارالشام و فیلق الرحمن» است. شهرک دوما مرکز اصلی تجمع گروه عناصر تروریستی در حومه شرقی استان دمشق به شمار می آید.