پادرمیانی پاکستان برای حفظ برجام

'محمد فیصل' در نشست خبری با رسانه های خارجی و داخلی در اسلام آباد، گفت: پاکستان معتقد است که همه طرف ها باید به توافق برجام (JCPOA) پایبند و متعهد بوده و در مسیر پایداری این توافقنامه اقدام کنند.

وی اضافه کرد: هر گونه مناقشه در این موضوع باید از طریق تفاهم و گفت و گو حل شود، زیرا تنش در این مسیر به ضرر همه امضا کنندگان این توافق تمام می شود.

«دونالد ترامپ»رئیس جمهوری آمریکا که تاکنون دو بار تعلیق تحریم های هسته ای آمریکا علیه ایران را امضا کرده است، بیست و دوم دیماه بار دیگر به رغم ناخشنودی از توافق بین المللی هسته ای ایران (برجام)، تعلیق این تحریم ها را تمدید کرد.

کاخ سفید اعلام کرد: ترامپ برای آخرین بار تعلیق تحریم ها و تایید برجام را امضا کرد و در صورتی که اصلاحات مدنظر او در خصوص بند غروب، تشدید نظارت ها و الحاق مسائل موشکی به برجام لحاظ نشود، از این توافق خارج می شود.

'فیصل' در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سفر اخیر روسای مجالس ملی و سنای پاکستان به ایران، گفت: ایران و پاکستان دو کشور همسایه و دوست هستند و سفر رئیسان سنا و مجلس ملی به تهران برای شرکت در کنفرانس روسای مجالس سازمان همکاری اسلامی، بسیار موفق بوده است.

این دیپلمات تصریح کرد: این دیدار منعکس کننده ماهیت پیوندهای روابط ایران و پاکستان و نشانه دوستی دو ملت است.

محمد فیصل در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسش یکی از رسانه ها در خصوص وضعیت مرزهای ایران و پاکستان، نیز گفت: در مرزهای ایران و پاکستان هیچ مشکلی جز قاچاق مواد مخدر وجود ندارد و همگان می دانند که دو کشور به صورت مشترک با قاچاق مواد مخدر، مبارزه می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان همچنین با تشریح اقدامات موفقیت آمیز پاکستان علیه تروریست ها به ویژه در مرز مشترک با افغانستان گفت: بیش از 43 درصد خاک افغانستان از تسلط دولت مرکزی کابل خارج است و این مناطق، مکانی امن برای گروه های تروریستی از جمله داعش و همچنین جذب تروریست های بین المللی برای انتقال به افغانستان است.

فیصل همچنین در این نشست خبری در خصوص دستاوردهای سفر اخیر وزیر امور خارجه ترکمنستان به اسلام آباد به دعوت 'خواجه محمد آصف' همتای پاکستانی وی نیز گفت: دو طرف در این نشست های هماهنگی با اعلام رضایت از سطح فعلی روابط دوجانبه، بر اهمیت اجرای اولیه پروژه خط لوله گاز ترکمنستان - افغانستان، پاکستان - هند (TAPI) تاکید کردند.

پاکستان و ترکمنستان 26 دی ماه جاری در خصوص افزایش سرمایه گذاری مشترک در زمینه های اقتصادی و فناوری اطلاعات به توافق رسیدند.

'رشید مردوف' وزیر امور خارجه ترکمنستان روز دوشنبه 25 دیماه در سفری رسمی به دعوت محمد آصف همتای پاکستانی خود و در راستای گسترش همکاری های دوجانبه، وارد اسلام آباد شد و با وزیر امور خارجه و سایر سران پاکستان دیدار و در مورد افزایش همکاری های دو طرف در عرصه های مختلف، بحث و تبادل نظر کرد.

اسلام آباد و عشق آباد طی دو سال گذشته هشت تفاهمنامه همکاری در زمینه مبارزه با پولشویی، مبارزه با تامین مالی تروریسم در منطقه و همچنین تامین انرژی به امضا رسانده اند.