کیهان: رسانه دولتي انگليس، مواضع دو پهلوي خاتمي و طيف اصلاح طلبان همسو با وي در زمينه تحريم انتخابات را باعث نااميدي بيشتر هواداران جنبش توصيف كرد.

سایت بی بی سی در تحلیلی نوشت: به نظر می رسد اصلاح طلبان سرانجام به جمع بندی قطعی رسیده اند و هر چند به صراحت نامی از تحریم انتخابات نمی برند اما عملا به تحریم انتخابات فرا می خوانند. کسانی چون خاتمی اعلام کرده اند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد. حضور در داخل کشور و تلاش برای پرهیز از دادن دستاویزی تازه به حاکمیت برای گسترش دامنه محدودیت ها و سرکوب فعالان اصلاح طلب که می تواند یکی از دلایل اصلی در خودداری از به کارگیری اصطلاح «تحریم انتخابات» و فراخواندن همگان به تحریم تلقی شود.
بی بی سی در عین حال اضافه کرد: این جزم اندیشی، اما بی هزینه نیست و بخش فزاینده ای از هواداران جنبش سبز را ناامید می کند؛ زیرا آنها در این اتخاذ موضع، نوعی از بی اعتنایی به اصول و خواسته های بنیادین معترضان و در بهترین حالت نوعی تناقض را مشاهده می کنند که موجب تشتت در صفوف معترضان و تضعیف آنان در مقام تاثیرگذاری بر روند حوادثمی شود.

از سوی دیگر سایت ضدانقلابی «خودنویس» موضع متناقض خاتمی را مورد توجه قرار داد که «اصلاح طلبان نه می توانند و نه باید در انتخابات نامزد و فهرستی داشته باشند؛ البته این به معنای تحریم نیست. دل بستگان به اصل انقلاب، هیچ گاه انتخابات را تحریم نمی کنند» و نوشت: استراتژی اصلاح طلبان، «ناتوانی فعال» است! جملات خاتمی پر از تناقض است. معلوم است که یک حزب یا جناح سیاسی با کاندیدا ندادن، انتخابات را تحریم می کند. اما تناقض بزرگ تر خاتمی و دوستان وی این است که عمل سیاسی خاتمی در حوزه ناتوانی های وی است. یعنی در واقع او به هیچ عمل سیاسی دست نزده اما خیلی ها خیال می کنند که او قدم مثبتی برداشته است. این شیوه کج دار و مریز و ادبیات مبهم و متناقض، شیوه خاتمی است در حالی که وی برای چندین بار مرتکب خطایی بزرگ می شود. یک سیاستمدار خردمند با گفتن چنین جملاتی، از پیش دست خود را نمی بندد.

در همین حال حسین باقرزاده عضو - به ظاهر جدا شده - مرکزیت گروهک منافقین در سایت ایران امروز این گونه به نفاق جدید خط داد: آنچه تاکنون اصلاح طلبان انجام داده اند از عدم شرکت در انتخابات - به معنای نامزد نشدن - فراتر نرفته است. آنان هنوز حتی از عدم شرکت به معنای رأی ندادن صریحا سخن نگفته اند. ولی اگر این هم گفته شود، مسئله از یک تحریم منفعلانه پیش تر نخواهد رفت. آنچه که لازم است یک تحریم فعال است. فعالان تحول خواه جنبش سبز از مدت ها پیش نغمه تحریم را سر داده اند و در این مورد تأملی ندارند. اکنون وقت آن است که سران اصلاح طلب جنبش نیز صریحا و بدون ابهام انتخابات را تحریم کنند.

وی در عین حال به یکی از دلایل هراس خاتمی و اصلاح طلبان همسو از تاکید علنی بر تحریم انتخابات اشاره کرد و نوشت: عدم اطمینان از نفوذ و پایگاه مردمی، یکی از دلایل خودداری اصلاح طلبان از تحریم فعال انتخابات است. دلیل دیگر خطر سرکوب حکومتی است که می تواند با بدترین شکل و اتهاماتی از قبیل اقدام علیه نظام و امنیت کشور و احیانا تا سرحد مرگ پیش برود. ولی اگر اصلاح طلبان در شرایط بحرانی امروز نتوانند مقاومتی از خود نشان دهند در چه شرایط دیگری ممکن است بتوانند از پس این کار برآیند؟ و آیا برخورد منفعلانه آنان با مسئله انتخابات به معنای پایان زندگی سیاسی آنان برای همیشه نخواهد بود؟ به جرأت می توان گفت که انتخابات اسفندماه، آخرین فرصت اصلاح طلبان برای جدا کردن سرنوشت خود از حاکمیت و نشان دادن استقلال سیاسی شان بشمار می رود.
اين منافق مقيم آلمان البته پيش بيني كرده كه حتي با تحريم فعال انتخابات، حاكميت بتواند با بازي اعداد (!؟) نشان دهد كه اكثريت قاطع مردم در رأي گيري شركت كرده اند.