نقشه جدید آلمان و اروپا برای ایران

یک نشریه آلمانی نوشت که مقامات این کشور در نظر دارند که به همراه دیگر کشور‌های اروپایی تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع کنند.

نشریه آلمانی اشپیگل نوشت که اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد، آلمان در نظر دارد تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کند.

بر طبق اطلاعاتی که اشپیگل از مقامات دیپلماتیک در بروکسل به دست آورده است، آلمان «مصمم» است با متهم کردن ایران به «اقدامات ثبات‌زدا» در منطقه از جمله حمایت از دولت سوریه و حزب‌الله لبنان، اروپا را به تحریم ایران ترغیب کند.

علاوه بر این برلین قصد دارد تا شرکای اروپایی خود را تشویق کند که برنامه موشکی ایران را بیش از آنچه تاکنون مورد توجه بود، مدنظر قرار دهند.

اشپیگل نوشته است: «آلمان، بریتانیا و فرانسه می‌خواهند با این تحریم‌های جدید نشان دهند که انتقادات "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور ایالات متحده به رژیم ایران را جدی گرفته و در برابر اقدامات ایران ساکت نمی‌مانند. از همه مهمتر، اروپایی‌ها در تلاش هستند تا ایالات متحده را از پایان دادن به حضور در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازدارند.»

ترامپ که تاکنون بار‌ها برجام را «بدترین توافق» توصیف کرده، دو هفته پیش گفت: در صورتی که ظرف چهار ماه آینده «نواقص» برجام رفع نشوند، آمریکا از این توافق خارج می‌شود. کشور‌های اروپایی هرچند بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای تأکید کرده‌اند، اما در عین حال به صراحت گفته‌اند که خواهان «گفت‌وگویی صریح» با ایران در مورد مسائلی، چون برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران هستند.