سردار جوکار: دل بستن به آمریکا اشتباه بود

سردار محمد صالح جوکار در گفتگو با مهر، در خصوص تلاش مجلس نمایندگان آمریکا برای افزایش تحریم های جدید علیه کشورمان و همچنین اظهارات دونالد ترامپ که گفته بود «در صورتی که اصلاحات مد نظر او در برجام لحاظ نشود و توافق جدید در برگیرنده برنامه موشکی ایران نباشد دیگر برجام را تایید نخواهد کرد»، اظهارداشت: سیاست خارجی و راهبردی که آمریکا نسبت به ایران ومنطقه غرب آسیا اتخاذ کرده، تغییر پیدا نکرده است و رفتار آمریکا در قبال برجام از قبل قابل پیش بینی بود.
وی افزود: آمریکائی ها برجام را گام اول برای مذاکرات بعدی در دیگر حوزه ها می دانند و به دنبال برجام های دیگر هستند. برجام بحث مذاکره برای حل مسائل ایران نبود بلکه آنها با مذاکره می خواهند استقلال ایران را از بین ببرند.
سردار جوکار شروط ترامپ و مجلس سنای آمریکا برای تمدید برجام را تکرار مواضع قبلی اروپا و آمریکا علیه ایران دانست و گفت: نقش اساسی در پیشبرد راهبردهای غرب در قبال ایران و در منطقه بر عهده آمریکا گذاشته شده و مواضع واقعی غرب در قبال جمهوری اسلامی از زبان ترامپ مطرح می شود. اروپائی ها علی رغم اینکه بر حفظ و پایبندی برجام تاکید می کنند، اما از سویی دیگر درباره رفتار منطقه ای و توان موشکی ایران ابراز نگرانی کرده و بحث مذاکره را پیش می کشند.

معاون پارلمانی سپاه تعلیق تحریم های ایران در بازه های زمانی ۱۲۰ روزه توسط رئیس جمهور آمریکا را دلیلی روشن از برنداشته شدن تحریم های ایران در توافق هسته ای دانست و افزود: آمریکائی ها از برجام به عنوان چماقی علیه ملت ایران استفاده می کنند و آن را سازوکاری برای فشار بر ایران می دانند. رئیس جمهور آمریکا همواره تهدید می کند اگر خواسته های آنها از توافق هسته ای تامین نشود، برجام را در پایان بازه زمانی ۱۲۰ روزه تائید نخواهد کرد و از این توافق خارج می شود.
وی ادامه داد: تحریم های جدید وزارت خزانه داری آمریکا علیه افراد حقیقی و حقوقی کشورمان نشان می دهد که برجام از بین رفته و آنها با بازی با الفاظ به دنبال ایجاد یک بستر حقوقی علیه ایران هستند و توافق هسته ای برای آنها معنایی ندارد.
سردار جوکار گفت: آمریکائی ها فشار و تحریم ها را با برچسب هایی از جمله حقوق بشر و موشکی ادامه خواهند داد اما هیچگاه از برجام خارج نمی شوند و آن را حفظ می کنند.
وی با اشاره به برگزاری کنفرانس کشورهای غیرمتعهد در ایران گفت: در کنفرانس کشورهای غیر متعهد همه از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران حمایت کردند اما متاسفانه از این ظرفیت ها استفاده نشد و به جای آن، این مسئله مطرح شد که اگر با آمریکا به عنوان کدخدا مذاکره کنیم، منافع کشور تامین می شود. اما گذر زمان نشان داد که مذاکره با آمریکا یک اشتباه راهبردی بود و منفعتی برای ملت ما نداشت.
معاون پارلمانی سپاه با بیان اینکه باید از ظرفیت های به وجود آمده به خوبی استفاده کرد، گفت: رفتارهای رئیس جمهور دیوانه آمریکا موجب دوری ملت ها از این کشور شده و آمریکا جایگاه و نفوذ خود را در جهان از دست داده است، البته قدرت نظامی و سیاسی قبل را هم ندارد. اینکه ما فکر کنیم مذاکره با آنها می تواند منافع کشور را تامین کند یا در داخل القاء شود که باید مشکلمان را با آمریکا حل کنیم، اشتباه بزرگی است. رفتار نادرست موجب افزایش فشارها شده، آمریکائی ها حس کردند که فشار و تحریم نتیجه بخش است و می توانند آنها را به اهدافشان برسانند.
سردار جوکار گفت: برای اینکه بتوان مقابل توطئه های آمریکا بایستیم باید با مردم صادق باشیم و مسائل را با شفافیت به آنها بگوییم و از دادن امید واهی در برجام و نتایج آن دوری کنیم. در حوزه اقتصادی باید به توانمندی های درونی کشور توجه کرد تا مشکلات کاهش یابد. توجه به توانمندی داخلی و دیپلماسی فعال اقتصادی و سیاسی و البته استفاده از همه ظرفیت ها می تواند موجب برون رفت از مشکلات اقتصادی شوند.