آقای روحانی دلار شد 4600 تومان/ ادعای یکسان سازی نرخ ارز چه شد؟

گروه سیاسی- اما خوب است آقای روحانی و تیم اقتصادی اش این روزها نگاهی به بازار ارز بیاندازند که دلار حتی از مرز 4500 تومان نیز در بازار آزاد رد شده و بر اساس آمار حتی قیمت ارز روزانه شده است.

به گزارش افکارنیوز، حسن روحانی به خوبی می داند که نرخ ارز تاثیر بسیار مستقیمی بر قیمت کالاها و اقتصاد کشور دارد .

   

این در حالی است که سخنگوی دولت چندی پیش مدعی شد که خاطر آقای رئیس‌جمهور از رشد بهای ارز در بازار مکدر است اما بهای ارز در بازار در همین مدتی که آقای نوبخت از مکدر شدن رئیس جمهور سخن گفته بود بیش از 300تومان دیگر گران شده است.

از سوی دیگر سیدکاظم دلخوش اباتری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از روند صعودی قیمت دلار در چند ماه گذشته گفت: کارشکنی‌های امریکایی‌ها در اجرای مفاد برجام تأثیراتی بر نرخ دلار داشته است، همچنین اغتشاشات اخیر نیز مقداری بر افزایش قیمت دلار تأثیرگذار بوده اما این تأثیرات مقطعی است. 

وی با اشاره به اینکه رشد تقاضا برای دلار باعث می‌شود که بازار ارز تحت تأثیر قرار بگیرد، افزود: در حال حاضر رشد تقاضا برای دلار در بازار خیلی بالا نبوده، بنابراین دلیلی ندارد که نرخ دلار طی چندماه با این میزان رشد قابل توجه روبه‌رو شود که قیمت دلار به حدود 4هزار440تومان برسد. دلخوش اباتری افزود: افزایش قیمت دلار در ماه‌های گذشته باعث رشد قیمت کالاهای اساسی شده و به طور طبیعی به افزایش تورم و گرانی منجر شد، این در حالی است که یکی از دغدغه‌های مردم وضعیت معیشتی است و نباید گرانی جدید به جامعه تحمیل می‌شد. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: ارز در کشور در اختیار بانک مرکزی است، بنابراین باید این بانک، بازار را مدیریت کند. روند متداوم افزایش نرخ ارز، به بخش تولید آسیب جدی وارد و آرامش نسبی بازارهای مختلف را با چالش روبه‌رو می‌کند. 

   

همچنین نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نرخ تورم یکی از مؤلفه‌های مؤثر در تعیین قیمت ارز است، گفت: باید پذیرفت اتفاق خاصی در اقتصاد کشور نیفتاده است که براثر آن بازار ارز با تقاضای بیش از حد روبه‌رو شود، بنابراین براساس مؤلفه‌های اقتصادی مانند نرخ تورم نباید قیمت دلار بیشتر از محدوده قیمتی 4هزار تومان می‌شد. 

رحیم زارع با انتقاد از وضعیت بازار ارز گفت: آمارهای اقتصادی دولت بیانگر تورم تک‌رقمی است، بنابراین نباید قیمت دلار با جهش قابل توجهی روبه‌رو می‌شد. بخشی از رشد قیمت دلار اصطلاحاً حبابی است. 

وی تصریح کرد: می توان گفت در طول فعالیت دولت یازدهم، عملکرد تیم اقتصادی دولت در خصوص مدیریت بازار ارز به طور نسبی مناسب بود و این انتظار وجود داشت این روند در دولت دوازدهم نیز تکرار شود اما حداقل عملکرد تیم اقتصادی دولت در مدیریت بازار ارز، در چندماه گذشته مناسب نبوده است. 

باید منتظر ماند و دید دولت آقای روحانی و تیم اقتصادی ایشان چه نقشه ای برای پایین آوردن نرخ ارز دارند .