بررسی ابعاد سفر بارزانی به تهران

حسن لاسجردی کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه در شرایط فعلی موضوعات متعددی در اقلیم کردستان مطرح است، اظهار کرد: مهمترین موضوعی که در سفر بارزانی به تهران مطرح است، چگونگی نحوه تعامل دولت اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق است.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: موضوع اقلیم کردستان مهمترین محور سفر بارزانی به ایران بوده و تهران به دنبال کمک به رئیس این اقلیم برای برقرای ارتباط مناسب با بغداد است.

وی ادامه داد: در حال حاضر موضوعات سیاسی اقلیم کردستان برگزاری انتخابات در روزهای آینده وهمچنین چگونگی برقرای روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و امنیتی است که می تواند از دیگر محورهای سفر بارزانی به تهران باشد.

لاسجردی تصریح کرد: سفررئیس اقلیم کردستان به تهران می تواند این معنا را داشته باشد که اربیل به دنبال هماهنگی و تبادل نظر با بازیگران موثر در تحولات عراق است.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه تهران همواره و بعد از سقوط صدام روابط حسنه ای با بغداد داشته است عنوان کرد: در فضای فعلی حاکم بین اقلیم کردستان و عراق، تهران می تواند کمک زیادی به بارزانی برای برقراری ارتباط مناسب با بغداد داشته باشد.

وی با اشاره به برگذاری رفراندوم در کردستان عراق گفت: آنچه در این همه پرسی اتفاق افتاد کار بسیار تاثیرگزار در تحولات شمال عراق بود، چرا که درصورت برنده شدن بارزانی در رفراندوم او می توانست ضمن تجدید حیات سیاسی، در رقابت با رقبای دیگر نیز میدان را از آن خود کند.

لاسجردی ادامه داد: از آنجا که این رفراندوم به نتیجه نرسیده به نظر می رسد که چرخه تحولات در شمال عراق به طرف دیگری در حال شکل گیری است.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه هم اکنون تحولاتی در مرز بین سوریه و عراق درحال رخ دادن است، تصریح کرد: در تحولات مرزی این دو کشور موضوع کردها نیز مطرح است که شاید لبه تیغش به کردهای شمال عراق هم مرتبط شود و این مسئله نیز می تواند یکی از موضوعات مهمی سفر بارزانی به تهران باشد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که سفر بارزانی به تهران بتواند نتایج مطلوبی برای تعامل بین اقلیم کردستان و بغداد درپی داشته باشد.