گزارشِ «مدیران دوتابعیتی» در مجلس

سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح نشیت عصر امروز (یکشنبه، اول بهمن) این کمیسیون، گفت: در جلسه امروز، گزارش هیئت اعزامی کمیسیون به مناطق زلزله‌زده غرب کشور، آقایان جمالی و نانواکناری از روند خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان و نحوه اسکان و خانه‌سازی و ساخت‌وساز منازل تخریب شده، ارائه شد.

وی اظهار داشت: بر این اساس، در گزارش مذکور از کلیه دستگاه‌های مجری خدمات‌رسانی، اعم از سپاه، ارتش، هلال احمر تقدیر شد و انسجام، وحدت و هماهنگی مسئولین در خدمت‌رسانی مورد تأیید و تقدیر قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: همچنین در این جلسه، کمیته تحقیق و تفحص از دو‌تابعیت‌ها در بین مدیران ارشد، گزارش خود را ارائه کرد، بر این اساس، آقای کریمی‌قدوسی به نمایندگی از طرف کمیته مذکور، روند تحقیق و تفحص و گزارش دقیقی از موضوع مورد بررسی را ارائه کرد.

نقوی‌حسینی با اشاره به سخنان کریمی‌قدوسی، تصریح کرد: براساس صحبت وی، در این زمینه اشکالاتی وجود دارد، اول اینکه در قانون مرزبندی دقیقی وجود ندارد و حتی برخی از این اقدامات جرم نیست، دوم اینکه در استعلام مدیران هیچ جایی برای سؤال در مورد تابعیت فرد وجود ندارد.

وی بر همین اساس اظهار داشت: کریمی‌قدوسی تأکید کرد که هدف، فقط مدیران ارشد و مسئولین ارشد کشور که دو تابعیتی هستند، است در غیر این صورت، ایرانیان عزیز که سرمایه‌های کشور در خارج از کشور هستند، به هیچ‌وجه مد‌نظر نیستند؛ کمیته تفحص، ایرانیان خارج از کشور را سرمایه‌های ایران می‌داند و در همه شرایط از آن‌ها حمایت و از حضور آن‌ها در ایران استقبال می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، خاطرنشان کرد: پیشنهاد کمیته نیز این بود که طرحی تهیه شده تا در صحن مجلس تصویب شود و نامزد‌های مدیریت در کشور به طور خوداظهاری، تابعیت خود را صراحتا بیان کنند و اگر دوتابعیتی بودند، شرط مدیریت را قطعا ندارند، مجددا تأکید شد که تحقیق و تفحص صرفا و فقط برای مدیران دوتابعیتی است.