در دیدار بارزانی با علی لاریجانی چه گذشت؟

«نیچروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق عصر امروز یکشنبه با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

علی لاریجانی عصر امروز(یکشنبه یکم بهمن‌ماه) در دیدار با نیچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: ما با براداران کرد خود در اقلیم یک رابطه نزدیک و برادرانه داشته و خواهیم داشت و مسئله امنیت اقلیم برای ما اهمیت زیادی دارد.

وی تصریح کرد: ما یک رابطه راهبردی با شما داریم و خواهان حفظ آن هستیم و این رابطه ارزشمند است ونباید با اشتباهات استراتژیک این رابطه را خدشه‌دار کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: جریاناتی که چندی پیش در اقلیم اتفاق افتاد به نفع برادران کرد ما نبود و باید با درایت و در سایه حمایت دولت مرکزی مشکلات را حل کنید.

وی تأکید کرد: اقلیم زمینه‌های فعالیت‌های اقتصادی بسیار خوبی دارد و فضا برای رونق بیشتر در آنجا مهیا است، اما در کنار آن باید خطوط سیاسی را با دولت مرکزی پیش برد.

دکتر لاریجانی با اشاره به لزوم اتحاد میان شیعیان و سنی‌ها گفت: آنچه که باعث وحدت و یکپارچگی در عراق می‌‎شود، اتحاد میان برادران شیعه و سنی است و نباید اجازه داد که دشمنان از آن به نفع خود استفاده نمایند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حل اختلافات اقلیم با دولت مرکزی بوده و در انتخابات آتی پارلمان شاهد تلاش حداکثری شما و دولت مرکزی جهت برگزاری یک انتخابات پرشور باشیم.

نیچیروان بارزانی: ما خود خواستار یکپارچگی و حفظ تمامیت ارضی عراق هستیم

همچنین در این دیدار نیچیروان بارزانی گفت: ما سفری به بغداد داشتیم و جلساتی در آنجا برگزار شد و راه‌های گفت‌وگو میان ما و دولت مرکزی گشوده شد.

وی افزود: حل مسائل فیمابین ما و دولت مرکزی باید در چارچوب قانون اساسی عراق باشد زیرا ما خود خواستار یکپارچگی و حفظ تمامیت ارضی عراق هستیم.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تصریح کرد:  ما این توقع را نداریم که همه مشکلات به یکباره و در یک جلسه حل شود اما بر اساس فرمایشات آیت الله سیستانی این آمادگی را داریم که در چارچوب یکسری گفت‌وگوهای مداوم  و برطبق قانون اساسی دولت عراق بتوانیم خواسته‌‎های خود را مطرح کرده و مشکلات موجود را حل نماییم.

وی گفت: ما خود خواهان این هستیم که جزو عراق متحد باشیم تا دشمنان از این فاصله نتوانند به نفع خود بهره ببرند و ما امیدواریم با همکاری دوستان خود بتوانیم مشکلات سر راهمان را حل نماییم.

بارزانی تصریح کرد: ما از جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت‌هایی که همیشه از ما داشته‌اند سپاسگزاریم و باید به این مسئله تأکید کنیم که بازگشایی مجدد مرزها مردم اقلیم را بسیار خشنود ساخت و سفر ما به ایران هم به این دلیل صورت گرفت تا به مردم خود این پیغام را بدهیم که پیوند برادری با برادران ایرانی خود را هیچوقت خدشه‌دار نخواهیم کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما آماده‌ایم تا صفحه‌ جدیدی را در روابط خود بگشاییم و از مسائل به وجود آمده در گذشته به عنوان یک تجربه برای ساختن آینده‌ای روشن استفاده کنیم.