خوابی که آمریکا برای ایران دیده است

 رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت در کسب حمایت اروپا برای وضع تحریم‌های سنگین جدید علیه ایران که می‌تواند از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای جلوگیری کند، پیشرفت‌هایی مشاهده کرده است.

وی پس از دیدار با ترزا می، نخست وزیر انگلیس، مارک سدویل، مشاور امنیت ملی، و بوریس جانسون، همتای انگلیسی خود، گفت آن‌ها پذیرفته اند گروهی از کارشناسان را برای رفع آنچه وی نقایص برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خوانده است، تشکیل دهند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مدعی شده است در صورتی که این نقایص حل و فصل نشوند، در بهار امسال از این توافق خارج خواهد شد.

تیلرسون پس از دیدار با جانسون گفت: «من فکر می‌کنم گروه ای-3 درباره وجود برخی از مسائل در توافق هسته‌ای ایران که باید بررسی شوند، اتفاق نظر دارند.» گروه ای-3 متشکل از فرانسه، آلمان و انگلیس است که همگی در حصول توافق هسته‌ای ایران نقش داشته اند.

تیلرسون به طور خاص به برنامه موشکی ایران و مقرراتی که به موجب آن‌ها ایران می‌تواند به تدریج فعالیت‌های هسته‌ای پیشرفته خود را دنبال کند، اشاره کرد.

تیلرسون گفت این کارگروه تا اوایل هفته آینده برای بررسی چگونگی رفع این نقایص «با استفاده از یک توافق جانبی دیگر و یا اتخاذ راهکاری که بتواند نگرانی‌های ما را برطرف کند» جلسه‌ای تشکیل خواهد داد.

جانسون  نیز گفت انگلیس به انجام اقداماتی با شرکایش که «به طور مشترک از چنین فعالیت‌هایی جلوگیری کند» متعهد است. وی افزود: «من فکر می‌کنم ما می‌توانیم با کمک یکدیگر این اقدام را انجام دهیم.»

با این حال، وی خاطر نشان کرد: «مهم است که ما این اقدامات را در موازات توافق هسته‌ای انجام دهیم و اساس توافق هسته‌ای ایران را زیر سوال نبریم.»

تیلرسون گفت در سفر آینده‌اش در روز سه‌شنبه، چنین پیامی را به فرانسه نیز خواهد رساند.

وزیر خارجه آمریکا که به انگلیس سفر کرده است همچنین گفت ما باید به روابط ارزشمند خود با انگلیس توجه کنیم.

وی اعلام کرد واشنگتن تمرکز خود را بر برقراری ثبات در سوریه معطوف کرده است و می کوشد برای پایان دادن به جنگ داخلی این کشور بر روند ژنو متمرکز شود.

تیلرسون افزود واشنگتن در صدد است ببیند برای پرداختن به نگرانی های امنیتی مشروع ترکیه به اتفاق چه می توان کرد.

وی گفت آمریکا از هر دو طرف درگیری ها در عفرین سوریه می خواهد خویشتنداری نشان دهند و تلفات غیرنظامیان را به حداقل برسانند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد ما نگران اقدامات ترکیه در شمال سوریه هستیم.