فرانسه احتمالا بعد از آمریکا از برجام خارج شود

 یک منبع دیپلماتیک بلندپایه روس گفته که به محض اینکه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) خارج شود، فرانسه نیز احتمالا اقدام مشابهی را صورت خواهد داد.

بنا بر این گزارش، این منبع دیپلماتیک روس این خبر را به روزنامه «ایزوستیا» اعلام کرده و دو منبع فرانسوی نیز آن را تأیید کرده‌اند.

طبق گفته این منبع دیپلماتیک، «این اقدام آمریکا اثر دومینو خواهد داشت و ابتدای آن نیز از فرانسه آغاز خواهد شد. انگلیس نیز اوضاع را به خوبی تحت نظر دارد اما سیاست این کشور در خصوص این مسئله نسبتا غیروابسته است».

وی افزود: «از سوی دیگر آلمان نیز چندان درگیر این توافق نیست چرا که در حال حاضر دولت آلمان بیشتر نگران مسائل داخلی مربوط به تشکیل ائتلاف است».

به گفته این منبع دیپلماتیک، «اگر آمریکا اقدامی را در این جهت آغاز کند، تنها نخواهد ماند».

وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به درخواست روزنامه «ایزوستیا» برای اظهار نظر درباره این موضوع اعلام کرده که مقامات پاریس، «به بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا و تصمیم او برای تمدید تعلیق تحریم‌ها علیه ایران توجه کرده و این مسئله را با شرکای اروپایی هماهنگ خواهند کرد».

بنا بر این گزارش، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا زمانی که اوایل ژانویه با تعلیق تحریم‌های ایران به مدت 120 روز موافقت کرد، گفت این بار آخری است که این تعلیق تمدید می‌شود مگر اینکه ظرف این مدت باقی مانده تغییرات مدنظر کاخ سفید در متن برجام اعمال شود.

منبع ایزوستیا در وزارت خارجه روسیه تأکید کرد: «مسکو تمام تلاش خود را برای ممانعت از شکست این توافق به کار خواهد گرفت».