کواکبیان: اوضاع بودجه‌ای کشور «گل و بلبل» نیست

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 3 بهمن) پارلمان در تذکری نسبت به ارائه گزارش کمیسیون‌های تخصصی مجلس درباره بودجه 96 انتقاد کرد و گفت: حدود 3 ساعت و نیم است که مشغول بررسی گزارش عملکرد 8 ماهه بودجه 96 هستیم و همه هم از آن تعریف می‌کنند، مردم از ما سوال می‌کنند که اگر این قدر اوضاع بودجه‌ای کشور گل و بلبل است، پس این همه فقر، بیکاری و فشار اقتصادی کجاست؟

وی افزود: معتقدم باید روسای کمیسیون‌ها از قبل آمادگی لازم برای ارائه گزارش عملکرد 8 ماهه بودجه 96 را پیدا می‌کردند. احساس کردم بعضی از دوستان فی‌البداهه مباحثی را مطرح کردند.

کواکبیان با اشاره به آمار و ارقام متفاوت از سوی روسای کمیسیون‌ها و دولت درباره عملکرد اجرای بودجه به خصوص در بحث رشد اقتصادی گفت: اگر قرار است گزارش‌های عملکرد بودجه را در مجلس معرفی کنیم باید آمارها مطابق باشد، تناقض یک دستگاه در بیان آمارها که به رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری اختصاص دارد، جای تعجب دارد.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش به اصل 55 قانون اساسی استناد و اخطار داد و گفت: طبق اصل 55 قانون اساسی دیوان محاسبات تحت نظر مجلس فعالیت می‌کند، از رئیس دیوان محاسبات پرسیدم که در گزارش تفریغ بودجه سال 95 با تخلفات چگونه برخورد شد که آقای آذر گفت ما تخلفات را گزارش کردیم. 

وی ادامه داد: اگر قرار باشد دیوان محاسبات صرفا گزارش تخلفات را اعلام کند به عنوان مثال نباید طوری باشد که شاهد باشیم وقتی احمدی‌نژاد رفت بگویند 7 یا 8 هزار میلیارد تومان در دولتش تخلف شده است، ما باید همین الان بدانیم که کدام وزارتخانه چه تخلفی دارد.

وی افزود: بسیاری از دستگاههای اجرایی عملکردشان با بودجه 96 فاصله بسیار زیادی دارد که از هیئت رئیسه می‌خواهم نسبت به این امر تذکر دهد.

به گزارش تسنیم، علی مطهری نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به تذکر کواکبیان گفت: درباره آن بخشی که گفتید روسای کمیسیون‌ها فی‌البداهه گزارش ارائه کردند باید بگویم که اینطور نبوده و فی‌البداهه مباحثی را مطرح نکرده‌اند.

مطهری با اشاره به تذکر کواکبیان پیرامون اینکه گفت دیوان محاسبات باید به تخلفات وزارتخانه‌ها رسیدگی کند، تصریح کرد: نقصی در آیین‌نامه دیوان محاسبات قبلا وجود داشت به طوریکه تخلفات وزرا و مسئولانی که در دولت روی کار هستند فقط گزارش می‌شود اما در آیین‌نامه جدید برای وزرا و مسئولانی که تصدی امور را برعهده دارند مطالبی در نظر گرفته شده و تخلفات آنها باید اعلام و بررسی شود.

نایب رئیس مجلس در پایان گفت: ای کاش آقای عادل آذر مطالبی پیرامون تخلفات دستگاهها نیز مطرح می‌کرد.