الحاق به کنوانسیون پالرمو مخالف قاعده «نفی سبیل» است

 سید محمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز چهارشنبه 4 بهمن و هنگام بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فرا ملی طی اخطار قانون اساسی مستند به اصل 4 این قانون گفت: این لایحه با قاعده «نفی سبیل» مخالف است.

وی با تأکید بر اینکه لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی راه سلطه را باز می‌کند با اشاره به بند 2 ماده 28 این کنوانسیون اظهارداشت: این بند می‌گوید:

«دولت‌های عضو، توسعه و تسهیم دانشگاه کارشناسی در زمینه فعالیت‌های مجرمانه سازمان‌یافته را با یکدیگر و از طریق سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مدنظر قرار خواهند داد.

بدین‌منظور لازم است تعریف‌ها، استانداردها و روش‌های مشترک، وضع و بر حسب اقتضاء، اعمال شود».

ابطحی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: عزیز من! این راه را برای اینکه ما آن استانداردها را ناگزیر شویم که تصویب کنیم باز می‌کند. 

بنابراین گزارش، علی لاریجانی در پاسخ گفت: این بند به دولت صرفاً اختیار داده است که نماینده خمینی‌شهر پاسخ داد: اختیار نداده است، شما اگر معاهده کنوانسیون وین را مطالعه کنید می‌گوید که حق تحفظ ایجاد نمی‌شود و آنها قبول نمی‌کنند که ما در این زمینه اختیار داشته باشیم.

ابطحی اضافه کرد: چرا ما لایحه‌ای را تصویب کنیم که بعدها در اجرای آن درمانده شویم؟ 

بنابراین گزارش رئیس مجلس شورای اسلامی با قرائت دوباره بند 2 ماده 28 اظهارداشت: عبارت «مدنظر قرار دهد» به معنای مشورت است.

ابطحی پاسخ داد که در ادامه بند عبارت «لازم است» آمده است، اما لاریجانی جواب داد منظور آن است یعنی اگر ما به استانداردی رسیدیم، آن را اجرا می‌کنیم. 

نماینده خمینی‌شهر گفت: آیا شما احتمال یک درصد هم نمی‌دهید؟ چرا با دست خودمان می‌خواهیم خودمان را فدا کنیم؟ بگذارید این لایحه مجدداً به کمیسیون برود و اصلاح شود، چه عجله‌ای برای تصویب آن وجود دارد؟