سواد حقوقی شما شاهکار بود لطفاً وارد بحث‌های فنی برجام نشوید

 حمید بعیدی‌نژاد اخیراً در دومین سالگرد اجرای برجام، به مسئله رآکتور آب سنگین اراک پرداخته و مدعی شده است: حفظ ماهیت آب سنگین رآکتور اراک و مدرن‌سازی آن از مهم‌ترین نتایج و افتخارات برجام برای ماست!
 بعیدی نژاد مسئول تیم کارشناسی مذاکرات هسته‌‌ای موظف بود که در ایام گفت‌وگوها، به تیم مذاکره‌کننده در نگارش متن برجام کمک نماید تا ثمره نهایی مذاکرات متنی باشد که یک توافق خوب را رقم بزند.
 نتیجه اما بسیار متفاوت بود! چرا که متن نگارش شده برجام به میزانی مفتضح بود که حتی در مکانیزمی عجیب و بی‌سابقه، در صورت شکایت ایران به نقض عهد طرف مقابل تمامی تحریم‌ها علیه ایران برمی‌گشت! به همین جهت است که این روزها می‌بینید وزارت امور خارجه در برابر نقض آشکار برجام و قطعنامه 2231 توسط آمریکا کاری به غیر از توئیت‌زنی نمی‌تواند انجام دهد!
 حال با این سابقه، رئیس سابق تیم کارشناسی هسته‌ای این‌بار پا به عرصه فنی گذاشته و مدعی حفظ ماهیت آب سنگین رآکتور اراک شده و آن را افتخار برجام نامیده است اما این ادعا پیش‌تر توسط دکتر فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی- دانشمندی که موساد در ترورش ناکام ماند و سناتور آمریکایی نگران کاهش فشار احتمالی بر روی وی بود- پاسخ داده شده بود.
 دکتر فریدون عباسی در این زمینه می‌گوید: اینها آمدند و به بهانه مذاکرات دست خودشان را خالی کردند. یکی هم مأمور می‌شود که بیاید و در تلویزیون بگوید آقا! این دانشمند و فلان است، ببینید دارد چه می‌گوید. ما پلوتونیم را زیر یک کیلوگرم آورده‌ایم. خب! خیلی بیجا کردید. یا می‌گوید ماهیت آب سنگین را حفظ کرده‌ایم، چون می‌خواهند جواب فرمایش‌های مقام معظم رهبری را بدهند. راست نمی‌گویند. رآکتور آب سنگین یعنی سوخت طبیعی. اگر سوخت غنی شد، دیگر این رآکتور، رآکتوری نیست که ماهیت آب سنگین داشته باشد. با آب معمولی هم می‌شود این را بحرانی کرد و بالا آورد و به قدرت رساند. برای چه داری آب سنگین ‌می‌ریزی و گران‌تر درمی‌آوری؟
 وقتی می‌خواهی بازطراحی کنی، جوری بازطراحی کن و گام‌های سوخت را طوری بگذار که با آب معمولی کار کند. مریضی آب سنگین در آن بریزی؟ فقط چون می‌خواهی بگویی ماهیت آب سنگین را حفظ کرده‌ام به مردم دروغ می‌گویی؟ این رآکتور آب سنگین نیست. رآکتور وقتی با سوخت طبیعی کار می‌کند یا وقتی که باید در آنجا گرافیت بگذارند، باید با آب سنگین کار کند. پس می‌بینید کشور از تجربه ساخت رآکتور اراک بی‌بهره شد و تا سال‌ها نمی‌تواند در پروژه رآکتورهای قدرت به بومی‌سازی فکر کند و به این صورت کشور را عقب انداختند.