غلامحسین حسینی نیا در گفتگو با مهر با بیان اینکه پس از ادغامی که بین وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفت، تلاش شد که ادغام صورت گرفته در این بخش واقعی باشد، توجه به این امر را یک نکته خیلی مهم دانست و گفت: از این طریق می توانیم به اسم ادغام ولی همچنان همان ساز و کارهای قبلی را دنبال کنیم.

معاون تعاون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: تلاش این بود فضایی فراهم شود که از توانمندیهای ۳ وزارتخانه در قالب ماموریتها و برنامه های جدید حداکثر استفاده صورت گیرد و در جاهایی که توانمندیها و ظرفیتهای مشترک وجود دارد نیز تلاشها بیشتر شود.

حرکت در مسیر منشور

حسینی نیا با بیان اینکه در قالبهای جدید چارچوب مشخصی را از ماموریتها، رسالتها و وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهیم داشت، بیان داشت: وزیر تعاون، کار و رفاه یک کار خیلی جالبی ارائه کرد و از همان ابتدا منشور کاری وزارتخانه تدوین شد.

وی خاطر نشان کرد: با فراخوان گسترده ای که از معاونان و مدیران آن زمان صورت گرفت، موارد و موضوعاتی که می توانست از قبل مورد پیگیری قرار گیرد را در منشور کاری جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد کردیم.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: با توجه به اینکه در قالب منشور کاری و از نظر ماموریتها و رسالتها ۳ بخش تعاون، کار و اشتغال و رفاه یک زنجیره ای از فعالیتها را دنبال می کنند، قرار شد در این بخش ماموریتها به نحوی دیده شود که یک وزارتخانه چابک داشته باشیم.

استفاده از امکانات کار و رفاه برای تعاون

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: وزارتخانه چابکی که بتواند از فضای کوچک سازی دولت استفاده کند و علاوه بر حرکت در مسیر واگذاریها، یک وزارتخانه به معنای واقعی حاکمیتی را شاهد باشیم.

حسینی نیا با اشاره به اینکه این کار دنبال شد و در معاونت تعاون هم پیش رفت و سعی شد که به نحوی تشکیلات جدید دنبال شود، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که هیچ یک از ماموریتهای وزارت تعاون سابق نادیده گرفته نشده و حذف نشود و در عین حال با اضافه شدن ۲ وزارتخانه دیگر، در راستای دستیابی به اهداف بخش تعاون از امکانات و شرایط جدید نیز استفاده شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل از لحاظ رویکردی ۵ دفتر تخصصی در معاونت جدید تعاون وزارتخانه پیش بینی شده است اما در وزارت تعاون سابق ۴ معاونت داشتیم که پشتیبانی، امور مجلس، نظارت و طرح و برنامه بوده است و به صورت مشخص دو معاونت پژوهش و نظارت و تشکیل تعاونی ها کار تخصصی انجام می دادند و ما تلاش کردیم این دو معاونت به قوت قبلی باقی باشد و کارها دنبال شود.

ترکیب جدید معاونت‌ها

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یک نقطه اشتراک هم در بحثاشتغال و کارآفرینی با وزارت سابق کار و امور اجتماعی داشتیم و با توجه به اینکه در ساختار جدید وزارتخانه وجود دارد سعی شد از ظرفیت جدید هم استفاده کنیم و عملا معاونت اشتغال فعلی وزارتخانه هم به نوعی یکی از معاونتهای قبلی وزارت تعاون سابق است و ۳ مدیرکل این دفتر هم از گروه تعاونی ها انتخاب شد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در زمینه معاونت نظارت و توسعه سابق وزارت تعاون هم تمام بخشها دیده شد و ۳ دفتر مستقل تعاونی های تولیدی، خدماتی و ترویجی مانند قبل وجود دارد و در حال فعالیت است و مباحثمربوط به سیاستهای اصل ۴۴ نیز دنبال می شود.

حسینی نیا خاطر نشان کرد: البته در مورد ادغام این نکته هم وجود دارد که یک جابه جایی مکانی اتفاق افتاد. در عین حال که محدودیتهای خاص خودش را دارد این حسن را نیز به همراه خود دارد که به لحاظ شکلی و فیزیکی هم ادغام را برجسته کنیم که به ایجاد همدلی بین بخشهای مختلف کمک می شود.

آغاز دورکاری با ۱۰ درصد قوا

وی تاکید کرد: البته تلاش می شود تا برخی مسائل مربوط به جابه جایی ها هم بزودی برطرف شود اما ماموریتها به لحاظ جابجایی ها به تعویق نیافتد.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه در زمینه وضعیت اجرای دورکاری برای نیروهای تعاونی وزارتخانه جدید نیز اظهار داشت: از منظر بحثدورکاری هم در بخش تعاون وزارتخانه مقرر است با ۱۰ درصد دورکاری کار را آغاز کنیم و آن را در ماههای بعدی افزایش دهیم.

به گفته حسینی نیا، جلوگیری از وارد شدن لطمه به روند اجرای طرح دورکاری وزارتخانه نیروهای تعاونی از ۱۰ دردو در دور اول دورکار خواهند شد. از سویی هم نیروها برای اجرای این طرح آمادگی بیشتری پیدا می کنند و این یک امتیاز برای معاونت تعاون است.