آقای روحانی مشکل مردم رفراندوم است یا وضعیت معیشتی؟

گروه سیاسی- شیخ حسن روحانی رئیس جمهوری  در سخنرانی مراسم 22 بهمن  اظهار داشت: قانون اساسی بن بست‌ها را برداشته؛ اگر جایی بحثی دارد به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم. اصل 59 قانونی درباره رفراندوم است؛ یعنی صندوق بیاوریم و هر چه مردم گفتند عمل کنیم. 

به گزارش افکارنیوز، اگر چه این پیشنهاد روحانی پیشنهاد جدیدی نیست زیرا وی سه سال پیش گکفته بود: " برای یک بار هم که شده، درباره مسئله بسیار مهم که ممکن است اختلافی هم باشد... [مسئله‌ای که] برای همه اهمیت دارد و در زندگی همه تاثیرگذار است، نظر مستقیم مردم پرسیده شود."

سوال از رئیس جمهور اینجاست مگر مردم در موضوعی اختلافی اساسی دارند؟ مشکل مردم امروز مشکلات معیشتی و اقتصادی است که باید به آنها رسیدگی شود، مسئولان به ویژه آقای روحانی و تیم وی در دولت باید مشکلات مردم را حل کند.

حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان شاید اولین فردی بود که به اظهارات روحانی واکنش نشان داد. وی گفت: پیشنهاد رفراندوم از سوی رئیس جمهور در سخنرانی روز 22 بهمن , می‌تواند نشانه ناخشنودی ایشان از حضور دهها میلیونی مردم در این راهپیمائی با شکوه و تماشائی 22 بهمن تلقی شود, چرا که مردم با حضور دهها میلیونی خود در راهپیمائی 22 بهمن , بر اصول و مبانی انقلاب و نظام اسلامی تاکید کرده‌اند و این به تنهائی یک رفراندوم گسترده با پیام دهها میلیونی «آری» به نظام است, بنابراین پیشنهاد رفراندوم غیر از نفی این حضور و ناشنیده گرفتن پیام آن هیچ مفهوم و ترجمه دیگری نمی‌تواند داشته باشد.

شریعتمداری گفت: همه پرسی که در اصل 59 قانون اساسی آمده است مربوط به مواردی است که قانون درباره آن گویا و صریح نیست که در آن صورت با تصویب دو سوم نمایندگان مجلس درباره آن همه پرسی صورت می‌گیرد , اما وظایف قانونی رئیس جمهور به صراحت در قانون اساسی و قوانین جاری آمده است و رئیس‌جمهور ملزم به اجرای آن است از این جهت پیشنهاد رفراندوم تنها در قالب یک حاشیه سازی قابل تعریف است که انشاءالله برای فرار از وظایف برزمین مانده ایشان نباشد!

از سوی دیگر رضا سراج فعال سیاسی  نیز با اشاره به سخنان روحانی در کانال تلگرامی خود نوشت: آقای روحانی از کدام بن بست صحبت می‌کند که برای برداشتن آن، نیاز به همه پرسی باشد؟ باید از ایشان پرسید؛ نظام به بن بست رسیده یا ایده مرکزی دولت شما در اعتماد و تعامل با آمریکا؟ آقای روحانی، این رفتار ناجوانمردانه است؛ صنعت هسته‌ای و هوا فضا را برای اعتماد سازی، متوقف کنید، اقتصاد کشور را معطل خارجی‌ها و نگاه به بیرون کنید، به مردم وعده پشتِ وعده بدهید و حالا که با بدعهدی و افزونه طلبی آمریکا مواجه شده‌اید؛ به جای پاسخگویی به مطالبات اقتصادی و معیشتی مردم، بخواهید با رفراندوم به جلو فرار کنید.

همچنین عزت الله ضرغامی رئیس سابق صدا و سیما با کنایه به صحبت های حسن روحانی با هشتگ رفراندوم در صفحه توئیترش نوشت: در برابر حضور ده ها میلیون ایرانی غیرتمند در کف خیابان های ایران و اعلام موضع صریح در مقابل دشمن، حرف از رفراندوم زدن نه تدبیر است و نه حتی سلیقه! هرچند که اصل حرف هم خیلی مورد اعتنا نیست. 

آقای روحانی در حالی دم از رفراندوم برای حل مشکلات و اختلافات می زند که با شعار تدبیر پا به عرصه ریاست جمهوری گذاشت، مردم هنوز شعارها و وعده های وی را فراموش نکرده اند و در انتظار عملی شدن آن هستند، از سوی دیگر پیام مردم در 22 بهمن بسیار روشن و واضح بود، اینکه با همه مشکلات به خصوص اقتصادی به صحنه می آیند نشان می دهد دلباخته نظام و انقلاب و رهبرشان هستند و نا رضایتی آنها از کم کاری های مسئولانی است که اداره کشور را در دست دارند.

مردم به جای طرح های اینچنینی و برگزاری رفراندوم می خواهند معیشت و اشتغال و ازدواج جوانانشان درست شود.